• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Setiap Sabtu jam 7.30 malam di NTV7. Dari zaman kita kecik-kecik sampailah ke zaman 'saya-gay-saya-okay'. Doraemon tetap relevan dan klasemen di hati kanak-kanak. Power Rangers mungkin nampak awesome di mata budak-budak 90-an, tapi nampak bodoh di mata budak-budak sekarang. Tapi tidak bagi Doraemon. 

All right. Here we go. Here's five thing I learned from Doraemon.

#1 The Japanese have been poking with the idea of time traveling as a possibility

Yup. It's true. Di kala rakyat Malaysia masih berkira-kira teknik torehan getah yang mana paling banyak mengeluarkan susu getah, orang Jepun dah mula berkira-kira tentang kemungkinan pengembaraan masa.

Secara teorinya, kita hidup dalam dunia 4 dimensi. Bukan 3 dimensi seperti yang difahami orang ramai. Dimensi yang sering diketepikan adalah masa. 

Masa boleh dibengkokkan dengan kehadiran tenaga yang super. Buktinya, katakanlah kita berdiri di tepi jalan raya, masa yang diambil oleh kereta untuk sampai dari titik A ke titik B adalah 4 saat. Dan cuba kita perhatikan dari atas menara pula. Kita akan dapati masa yang diambil oleh kereta tersebut untuk sampai dari titik A ke titk B adalah lebih lama sikit dari 4 saat tadi. 

Saintis memberitahu masa yang diambil di tepi jalan raya lebih sekejap kerana dimensi masa dibengkokkan oleh tenaga graviti bumi. Lebih jauh kita dari graviti, lagi perlahan masa yang diambil.


Dalam cerita ni, Doraemon boleh mengembara masa dengan menggunakan kenderaannya. Tapi tak tau la pulak Doraemon pakai tenaga apa sampai boleh bengkokkan masa menjangkau beribu-ribu tahun.

#2 Ibu garang pemangkin anak soleh.

Nobita mungkin bangang di sekolah, tetapi hasil didikan tegas ibunya, Nobita membesar menjadi seorang lelaki dewasa yang awesome. 

Dah banyak kali Nobita mengembara ke masa depan untuk melihat masa depannya, dan Nobita sering dilihat menjadi seorang lelaki yang penting dalam kerjayanya dan jauh lebih awesome dari Nobita yang kecil. Semuanya kerana hasil didikan maknya yang garang, yang sentiasa berleter, dan sentiasa mengambil berat terhadap pelajaran Nobita meskipun dia adalah anak tunggal.

Dan mak-bapak zaman sekarang masih tertanya-tanya kenapa anak mereka romen anak orang di kebun kelapa sawit. Dah tu, siap salahkan cikgu tak tentu hala.

#3 Sizuka is a pseudo-jail bait




At the risk of being accused as a pedophile (which is believe me I'm not), I have to say that Sizuka is hot. Sizuka selalu muncul dalam adegan mandi dan Nobita selalu skodeng Sizuka mandi. Kadang-kadang, Nobita muncul tiba-tiba di tab mandi Sizuka (selepas menggunakan gadget Doraemon) dan menyebabkan Sizuka tersipu-sipu malu. Hahaha. 

Yang peliknya, kenapa Harian Metro tak pernah cover kes komik Doraemon yang ada tunjuk scene Sizuka ni? Bukankah Harian Metro ni akhbar yang mengambil berat cerita bogel-bogel ni?

#4 It's a good thing to be imaginative

Masa gua sekolah dulu, cikgu Sains gua haramkan semua murid-muridnya baca dan tengok Doraemon atas sebab gadget Doraemon hanyalah fiksyen semata-mata dan menggalakkan kanak-kanak supaya berangan. Sedangkan Albert Einstein pernah berkata:

"Imagination is more powerful than knowledge"

Malah, sebahagian gadget yang muncul dalam Doraemon sudah ada yang menjadi realiti. Contohnya, helikopter buluh yang dipakai oleh watak-watak dalam Doraemon untuk terbang.



Dan helikopter yang awesome ni boleh dibeli dengan harga 67,000 euros di sini.

#5 It's the nerd who gets the girl

Pada abad ke-22, Nobita dilihat berkahwin dengan Sizuka. It's a perfect ending for a guy who spent most of his life being bullied. Good things Sizuka isn't shallow, huh?


"We blame Chuck TV Series for this" - real nerdies




Photo

Tuesday, January 4, 2011

pada 9:00 AM


Labels:
,
,
,

9 nyamuk:

January 3, 2011 at 11:54 PM
Permalink this comment

said...

aku suka point #3. hahaha.

said...

Kesimpulannya? Jadi nerd arr weh AG.. Hahahaha.. :p

Anyway.. U're aweeee-someee laa.. Hi tech punye entry tapi still dalam jangkauan pemikiran.. Heee..

It's true.. Imagination itu memang powerpul.. :)

January 4, 2011 at 2:42 AM
Permalink this comment

said...

kalo lmbt nk pegi mn2, aku salu akn ckp

"kan best kalo ade pintu sukahati"

January 4, 2011 at 6:54 AM
Permalink this comment

said...

entry ko tak pernah menghampakan, avid!!

aku suka knyataan, Harian Metro tu.hahahahahaha

January 4, 2011 at 10:36 AM
Permalink this comment

said...

Episod terakhir komik doraemon made me shed manly tears, mang!

January 4, 2011 at 12:52 PM
Permalink this comment

said...

la, citer kartun pon nk dharamkn ke, xreleven tol la cikgu sains ko, mesti dia pilih 'gelas separuh kosong' nih -negative thinker.
hehe!~paling best point no 5!
~best pe jd nerd
xkaco org sudaa...idop nerdy! (",)

January 4, 2011 at 8:37 PM
Permalink this comment

said...

time exam aku slalu hope boleh mintak kat doraemon roti yang tekap kt buku pastu bila makan boleh tau semua nya.. hahahahaharapan je a....=)


*"We blame Chuck TV Series for this" - real nerdies--hahahaha*

said...

my theory? nobita pretends to be nerdy and loser-like to get the the girl's attention and belas kasihan. smart boy.

February 16, 2011 at 2:35 AM
Permalink this comment

said...

aku ade tulis enrty psal doreamon nie...
about last episod that show how nobita became a great engineer
kalau sudi bace lor nty ye...

Adakah Kehilangan Itu Perlu Untuk Memajukan Diri??

Popular Posts