• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Rabu - Hari Kokurikulum
Dipos oleh avid

Rabu adalah hari kedua favourite saya selepas hari Jumaat sejak saya masuk darjah Lima dan mengharungi kokurikulum (koko) buat kali pertama. Di sekolah rendah, seseorang perlu mendaftar masuk tiga kelab untuk aktiviti kokurikulum (badan beruniform, persatuan akademik dan persatuan sukan). Saya mendaftar masuk menjadi pengakap sebagai badan beruniform saya kerana di sekolah saya, PBSM banyak disertai oleh budak-budak laki yang selalu kena rembat di muka bila bermain bola pada waktu rehat.

Hari koko di sekolah rendah memang ditunggu-tunggu. Setiap Rabu pada pukul 11 pagi, Cikgu Fauziah Ibun akan mengumumkan samada koko berjalan seperti biasa atau dibatalkan. Bila koko berjalan seperti biasa, saya tak perlu datang ke sekolah petang. Dan pada setiap Rabu pukul 3.30 petang, cerita Dash Yankuro akan disiarkan di TV3. Habis cerita pukul 4, barulah saya pergi koko.

Masuk sekolah menengah, priority utama saya adalah terus menjadi pengakap. Di sini, keahlian adalah berdasarkan siapa cepat dia dapat. Saya rela masuk English Language Society (which was a nightmare for me at that time) daripada miss line Persatuan Pengakap.

Sepanjang saya menjadi pengakap, saya banyak berjalan dan bercamping. Itu sebab saya suka Pengakap. Saya pernah join jambori negeri, peringkat kebangsaan sehinggalah peringkat dunia di Thailand semasa darjah 6. PBSM mana ada pergi camping. Setahu saya, dorang punya aktiviti tahunan adalah tunggu tepi padang masa sukan tahunan sambil menghabiskan air sirap.

Masuk universiti, saya diberi satu pilihan daripada berpuluh-puluh kelab yang ada. Sepanjang dua semester berkoko, dua-dua semester saya pilih kelab sukan. Kelab bola tampar dan sepak takraw. Saya pilih kelab sukan kerana kelab sukan tak payah buat folio bagai dan setiap kali meeting, kami tak payah mula dengan ummul kitab al-Fatihah tapi terus main.

Cuma malangnya, sejak dari sekolah rendah sehinggalah universiti persatuan sukan gemar membatalkan koko. Kadang-kadang sebab hujan. Kadang-kadang sebab kunci stor hilang. Kadang-kadang penasihat persatuan sendiri yang pemalas nak mampus.

Meskipun sekarang saya dah takde koko dan kerja takde hari koko, saya tetap merindui koko dan menyayangi hari Rabu - hari koko.

Photo

Wednesday, February 29, 2012

pada 1:00 PM


Labels:
,
,
,
,
,

Baseball isn't big in Malaysia for a reason. It's simply because had enough rounders when we were kids. You see, growing up playing rounders in a field was kinda our 'baseball' experience. We liked it (and I still do) because it only requires a bat (usually we use broken piece of chair leg), a tennis ball and two teams of evenly numbered members. After that, we grew up and play football (soccer). When I'm at my parents home, I used to eat my breakfast while watching baseball games (usually involves NY Yankees)on ESPN and tried to appreciate the game (even though the stats looks pretty confusing). But in general, I like to think myself as an advocate of baseball. 


I first heard about Moneyball after reading an interview of Stan Kroenke, the owner of Arsenal who mentioned Billy Beane, the main character of the movie (played by Brad Pitt) as a fan of Arsene Wenger methods. Now, anyone who loves Arsene deserves my full attention. So, I became interested to watch the movie and see exactly how he practiced Arsene's methods in baseball. 

I saw the movie and I hated it. Here's why: 

1. General Manager and Manager job descriptions. 

 In football, a manager is responsible for tactical aspect during the game as well as transfer negotiations of his players and transfer targets. Apparently in baseball, a general manager is solely responsible for transfer negotiations of his team while the manager is only responsible for his team's tactic during the play. Why do they have to delegate these two tasks to two different persons? The way I see it, the general manager is kinda like the mom who gets to do all the shopping in supermarket while the manager looks like the kid who has to eat whatever craps his mommy bought from the supermarket. 

2. Baseball players don't have to be all-round players. 

I mean the idea of buying three specific mediocre players just to steal bases are one of the most boring ideas I've ever heard. It's not the Arsene's way at all. In football, Barcelona would never buy Peter crouch just to head crosses from both flanks. In fact, Messi, Fabregas and Sanchez have to practice their heading and thus becoming more all-rounded players. Even Rory Delap (specialist in bullet long throw) has to able to pass and tackle with precision to be in the first team sheet. 

3. Club's lack of effort to nurture young talents. 

Instead of buying seasoned players and moaning to chairman for not providing enough transfer funds, why not start a long-term project and throws at least 50 games per season to a bunch of potential young players with a little mix of established and experienced players? If all turn out great, these young players will develop into potential stars and change the club fortunes or at least they can be sold for inflated price for profit (and use the profit to buy more potential star players). 

4. Weird habit (tradition?) 

What's with the spitting-in-the-styrofoam-cup thing? Anyone? 

5. Film's misdirection. 

I thought this is a movie about a man who revolutionized the baseball, not about a washed-up mid 40's divorced dude, his nostalgic past and lame father-daughter relationship drama. I was excited when the film led me to the signing of free agent Scott Hatteberg and how his fate might turned in Oakland. It kinda reminds me of how Arsene signed Thierry Henry who was low on confidence before he became one of the greatest player of all time. After some promising scene with the new signings, the films became dull; as if I were watching Marley and Me.

Photo

Sunday, February 26, 2012

pada 10:00 AM


Labels:
,
,
,

Awesome Pop Music Day
Dipos oleh avid

As of today, I'll be going to Fort Canning Park to see Kasabian and The Vaccines. I'm not really familiar with Kasabian even though they can be considered as 'otai' enough to be unrecognized. I've heard some of their records but none caught my attention, really. So, I am hoping I'll be gobsmacked by their live performance.

I first heard of The Vaccines after listening to the The Clash-esque 'Wrecking Bar Ra Ra Ra' while I was setting up my Virtual Pro settings in Fifa 12. Since then, I've been playing their records in my car every time I'm coming home from work. So, I know my expectation for The Vaccines when they'll be playing tonight.


On Feb 12, a bunch of other indie bands will be performing in Laneway Festival. The line-up bands are awesome. The Drums will be there. Yuck, The Horrors, The Pains Of Being Pure At Heart and plenty other musicians I never heard of. The Drums albums are already in my most-played-tracks in the last two months. So, I'll be dancing like a retard this coming Sunday.



I don't know why but lately there's a wave of new indie bands from all over UK to US, reincarnating 80's music from the likes of The Smiths, Joy Division, Dinasour Jr., Sonic Youth to 60's music of The Shang Ri-La or The Ronettes. It's refreshing and the perfect remedies for the disaster in pop music nowadays.

Photo

Wednesday, February 8, 2012

pada 11:00 AM


Labels:
,
,
,
,

What's My Age Again?
Dipos oleh avid

Birthday doesn't mean shit when you are 23 years old. Sure it was a big deal when we were kids and it is gonna be a big whoop if pushing 100 years old. But, it is sure as hell doesn't mean anything now.

When you hit 23 years mark and you see your friends got married, you're gonna be happy for 'em at first. But as you look at their freaking wedding photo album in your boxer while eating crunchy kerepek pisang in Facebook, you're gonna start asking some questions to yourself.

What am I doing in my life? Why am I still single? Why can't I just meet a girl and fucking marry her? Why am I looking at these damn photos in my boxer? Why am I eating these damn kerepek in my boxer? As a matter of fact, why am I feeling sappy? Why am I watching My Girl drama series back after I felt certain I was over Korean dramas. Why? Por que? I'm a man for god sake. Men conceal sadness by beating the shit out of each other, kicking a ball around with 10 other men and talk shit about women. Haha.

This year, I will be celebrating Forever Alone day again. It feels good to be a part of special day that celebrates the fact that the only sms in your inbox are spams and your friend asking:"Dude, chk tis out! There's a new vrsion of 2 Girls 1 Cup video! Fckin hilarious!". It celebrates the fact the only woman who will say 'I love you' to you is your mom. And maybe your grandma.

a


And happy birthday, Cristiano Ronaldo. Sorry you still sucks. Happy birthday, Neymar. You seriously need to bulk up if you want to play in England. Happy birthday to you too, Carlos Tevez. You're much more complicated than Matematik Tambahan. And happy Maulidur Rasul!

Photo

Sunday, February 5, 2012

pada 11:00 AM


Labels:
,
,
,

Sabak Bernam merupakan daerah yang paling utara di Selangor. Kegiatan ekonomi utama di daerah ni adalah pertanian seperti padi, pisang, kelapa dan lain-lain. Di daerah ini juga terdapatnya populasi orang Jawa yang besar selain Batu Pahat. Sabak Bernam tiada ikon yang terkenal di media massa (melainkan kalau korang anggap Khir Toyo sebagai ikon), tidak seperti Kuala Selangor yang boleh berbangga dengan Amri Yahyah nya.

Ini gambar paling 'Sabak Bernam' yang gua jumpa di Google.
  
Sejak membesar di daerah ini sejak berusia 4 tahun, gua dah lihat macam-macam benda berlaku. Bila gua cakap 'macam-macam', sebenarnya takde lah banyak mana pun. Dan banyak juga benda yang gua lihat ni bangang-bangang, sampai sekarang tak ubah-ubah kebangangannya.

1. Remaja yang hidup ala-ala London era 70-an cuma lagi bangang.

Selepas era Perang Dunia kedua, London merupakan sebuah kota yang bangang. Anak muda London pada ketika itu tidak dapat melihat masa depan yang cerah melainkan jika mereka dilahirkan dalam keluarga yang kaya. Laungan 'No Future' sering dijadikan mantra golongan muda ketika itu. Begitu juga golongan muda Sabak Bernam era 2000 sehingga kini.

Ketika di sekolah rendah, mereka tiada masalah berkayuh tengah-tengah hari buta ke sekolah pagi dan sekolah petang. Tapi bila masuk sekolah menengah, dah ada motor pun boleh melencong ke cyber cafe pada waktu sekolah. Kalau lepas habis sekolah atau cuti, gua takde hal. Kalau main DOTA, gua takde hal. Ini main game bangang macam GTA, Fifa 2010 dan NFS.

Bila hujung minggu, mereka akan beramai-ramai naik bas Lower Perak bersama bakal-bakal bimbo (budak perempuan satu sekolah) untuk karaoke di Teluk Intan. Kalau budak London sedut heroin untuk high, budak Sabak Bernam minum coke campur panadol untuk high.

Yang duduk di kampung pulak, berhenti sekolah selepas PMR dan kerja kais pagi hisap Nusantara, kais malam dok mengepau rokok bapak. Ada duit lebih sikit, dihabiskan ke motor. Selepas beberapa tahun duduk kampung, mereka berhijrah ke bandar untuk kerja kais-mengais lagi. Selepas beberapa tahun duduk bandar, mereka balik kampung, berkahwin (melalui pinjaman peribadi) dan akhirnya jadi golongan nombor 2.

2. Pakcik-pakcik melepak di mapley siang malam.

Semasa gua kecil, gua perhatikan kebanyakkan golongan ni berumur 50 tahun ke atas. Pakcik-pakcik masjid, pakcik-pakcik pencen dan seangkatan dengannya. Tapi, kebelakangan ni populasi golongan ni bertambah dengan lambakan pakcik-pakcik 30-an dan 40-an.

Kebanyakkan mereka datang melepak semasa waktu kerja, lepas kerja dan lepas balik masjid. Mereka sudah berkahwin tetapi jarang-jarang lepak rumah kerana isteri mereka jadi gemuk selepas beranak anak keempat. Setiap pagi mereka akan menghantar anak mereka ke sekolah dan berpesan: "Belajar elok-elok..." tapi tak pernah tolong anak buat kerja sekolah dan folio kerana sibuk melepak di mapley.

Ketika hari menandatangani buku rekod pencapaian anak, mereka tak tergerak untuk bertanya kepada guru apa masalahnya anak mereka yang dapat nombor 20 dari 45 murid kerana baginya ia masih  memadai asalkan bukan nombor 45. Selepas menandatangani buku rekod anak mereka, lekas-lekas mereka bergegas ke mapley untuk secawan Nescafe tarik dan canai kuah kari kambing.

3. Tiada kedai buku sebenar.

Di daerah ni, ada banyak kedai buku. Banyak. Tapi kedai buku-buku latihan sekolah, buku teks, novel-novel PTS dan seangkatannya dan buku-buku agama je lah. Salah satu misi mustahil di daerah ini adalah mencari buku-buku berkualiti atau mengikut tafsiran tokey Kedai Buku Dewan Bahasa dan Pustaka di pekan Sg. Besar - 'buku orang puteh'.

Kalau itu masih belum cukup teruk, servis perpustakaan awam pulak macam gampang. Koleksi buku yang tak diupdate, koleksi majalah yang merepek, sistem peminjaman buku yang kuno dan tak efisyen dan tidak ketinggalan staf perpustakaan yang tak profesional.

Pernahkah anda lihat staf perpustakaan meninggalkan kaunter untuk tengok Raja Lawak di Youtube di blik komputer? Macam mana pulak dengan staf yang menguli doh kuih makmur atas talam di kaunter? Macam mana pulak dengan staf yang bukak perpustakaan pukul 10.45 am meskipun tertera di luar perpustakaan yang ia dibuka pada pukul 9 am?

4. Tiada tempat untuk anak muda bermuzik kecuali di simpang kampung masing-masing.

Kecuali pusat karaoke, daerah ini memang daerah yang tidak mesra pemuzik. Tiada kedai alat muzik, tiada studio jamming dalam jarak radius 70 km (paling dekat di Kuala Selangor) dan tiada kedai yang menjual muzik selain muzik dangdut, Bollywood dan pop era 90-an.

Akibatnya, anak-anak muda yang berjiwa estetika tiada tempat lain untuk mengasah bakat mereka selain di simpang jalan kampung pada petang-petang sehingga maghrib. Itupun buat sementara je sebelum mereka berhijrah ke Shah Alam dan berkerja di pasaraya Giant. Dan kini, simpang kampung menjadi checkpoint budak-budak rempit pula.

5. Pengguna jalan raya yang bangangnya nak dekat-dekat rednecks.

Sabak Bernam adalah kawasan yang pengguna jalan raya wajib lalu kalau mereka mahu menuju utara dari Klang tanpa menggunakan lebuhraya. Disebabkan di lebuhraya ada tol, kebanyakkan pemandu lori dan trailer menggunakan jalan-jalan utama di Sabak Bernam untuk ke destinasi mereka di utara dan menyimpan duit tol untuk melanggan pelacur di Taman Feri ataupun lain-lain.

Semasa gua kecil, gua sering makan asap dan debu-debu pasir dari lori-lori dan trailer yang memandu laju di jalan ketika mengayuh basikal ke sekolah. Kadang-kadang, gua terpaksa mengayuh dalam keadaan jalan yang berbau cilakak angkara lori-lori ikan. Paling menakjubkan, sehingga hari ni gua tak pernah dengar ada budak mati kena langgar trailer lagi.

Selain itu, Sabak Bernam juga merupakan tempat sesetengah orang Kuala Lumpur untuk shopping baju raya kerana dakwa mereka, Sabak Bernam ada banyak kedai kain jual murah-murah. Maka, trafik di Sabak Bernam memang terserlah kecelakaannya ketika musim raya.

Tak cukup dengan tu, adalah karenah pemandu yang memandu macam sial. Yang keluar simpang tak tengok kiri kanan, yang memotong lepas tu masuk simpang tiba-tiba, yang main langgar lampu merah dan tidak ketinggalan yang parking kereta macam cilakak.

Photo

Friday, February 3, 2012

pada 6:00 PM


Labels:
,
,
,

Popular Posts