• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Disebalik kecoh-kecoh (hype) di Liga Super sejak dua tiga tahun kebelakangan ini, bola sepak Malaysia masih tak ke mana sebenarnya. Sesiapa yang mengikuti bola sepak era awal 90-an pernah menikmati kemeriahan yang sama seperti sekarang. Kontroversi Tony Cottee, kehadiran Chris Kiwomnya, Laszlo Repasi dan Karl Heinz Weigang sama sebenarnya dengan kontroversi JDT dengan T-Team dan kehadiran Pablo Aimar, Luis Figuera dan Luis Cesar Jimenez. Prestasi pasukan kebangsaan Malaysia era 90-an dengan sekarang juga tak ke mana.

Ada sebabnya.

#1 - Pembangunan akar umbi yang tidak berstruktur

Biar gua jelaskan. Katakan ada seorang budak 7 tahun bernama Ramli. Sejak dari tadika lagi Ramli selalu memerhatikan abang-abang besar bermain bola di padang taman permainannya sambil bermain jongkang-jongkit. Kemudian, Ramli masuk darjah satu. Ketika itulah Ramli mula bermain bola sepak. Ramli bermain semasa kelas PJK, semasa cikgu takde di kelas dan selepas balik sekolah agama.

Semasa darjah 4, Ramli menghadiri sesi pemilihan skuad bola sepak sekolahnya. Ramli terpilih. Ramli mewakili sekolah di peringkat MSSD. Semasa darjah 5, Ramli mewakili daerah di peringkat MSSN. Semasa darjah 6, Ramli mewakili negeri di peringkat MSSM.

Apabila Ramli masuk ke sekolah menengah, Ramli sentiasa mewakili sekolah sehingga ke Tingkatan 5. Semasa di sekolah menengah, bakat Ramli menjadi kebanggaan sekolahnya. Ramai budak perempuan mintak kapel dengan Ramli. Walaupun Ramli berbakat besar, kadang-kadang je Ramli dapat mewakili daerah kerana pemilihan peringkat daerah dibuat oleh cikgu sekolah lain. Ramli tak pernah mewakili negeri kerana daerahnya selalu tersingkir awal semasa MSSN.

Selepas SPM, Ramli menganggur dan menjadi rempit di malam dinihari.

In parallel universe, Ramli plays for Man Utd apparently

Bandingkan dengan senario ideal bagi Ramli.

Ramli bermain bola sepak sejak darjah satu. Mewakili sekolah semasa darjah 4. Ketika Ramli dalam darjah 4, Ramli pergi ke pemilihan akademi bola sepak Sabak. Di daerah Sabak Bernam, ada dua akademi; Sabak dan Sungai Besar. Persatuan Bola Sepak Selangor ada juga buat pemilihan di Shah Alam, tapi dia pergi ke pemilihan akademi bola sepak Sabak kerana lebih dekat dengan rumahnya. Semasa di akademi, Ramli berlatih setiap hari selama 3 jam bermula jam 3 petang. Ramli tak pergi sekolah agama kerana akademi bola sepak Sabak ada buat kelas agama 3 jam pada hujung minggu anjuran JAIS.

Setiap tahun, Ramli mewakili sekolah dan akademi bola sepak Sabak. Selepas habis MSSD pada bulan Mac, Ramli mewakili akademi bola sepak Sabak dalam Liga Tunas Bola Sepak Selangor. Acara bola sepak dalam MSSN dan MSSM dimansuhkan. Liga Tunas Bola Sepak Selangor lebih kompetitif. Persaingan antara akademi Sabak dan Sungai Besar sehangat Newcastle dan Sunderland. Akademi Petaling Jaya pula akademi bola sepak paling terkaya di Selangor. Ada 56 akademi semuanya di Selangor; masing-masing mewakili DUN di Selangor.

Apabila umur Ramli menginjak 13 tahun, Ramli terus mewakili akademinya di Liga Remaja Bola Sepak Selangor pula. Apabila Ramli berumur 17 tahun, Ramli ditawarkan sesi pemilihan oleh Persatuan Bola Sepak Perak selepas direject oleh Persatuan Bola Sepak Selangor kerana fizikalnya yang kurus. Kawan-kawan Ramli yang tak dapat apa-apa tawaran terus bermain dengan akademi Sabak dalam Liga FAM.

#2 - Tidak mematuhi The 10,000 Rule

Dalam situasi ideal, Ramli bermain dalam Liga Tunas, Liga Remaja Selangor sejak berumur 10 tahun. Kemahiran teknikal Ramli setaraf pemain professional. Mengikut The 10,000 Rule, sesorang perlu berlatih selama 10,000 jam untuk membolehkannya menjadi pakar dalam bidang yang beliau berlatih. Ramli berlatih 3 jam sehari, 5-6 hari seminggu selama 7 tahun. Setiap tahun, Ramli bermain lebih 30 perlawanan setahun.

RvP practises 10,000 touches everyday since he was 9 at SBV Excelsior

Tetapi dalam senario bola sepak Malaysia ketika ini, Ramli hanya bermain maksimum 18 kali setahun. Itupun kalau Ramli mewakili sekolah, daerah dan negeri, bermain semua perlawanan dalam kumpulan, suku akhir, separuh akhir dan akhir di MSSD, MSSN dan MSSM. Belum kira kalau-kalau Ramli tercedera, pasukan tersingkir awal dan macam-macam lagi faktor yang tidak boleh dikawal (nenek meninggal, kucing beranak etc).

Buku-buku seperti Gold Mine Effect (Rasmus Ankersen) dan Outliers (Malcolm Gladwell) menjelaskan mengapa banyak pemain bola sepak berbakat berasal dari Brazil, banyak pelari jarak jauh dari Ethiopia dan banyak pelari pecut dari Jamaica.

#3 - Sikap orang Melayu dan Cina selepas peristiwa 13 Mei

Agak radikal sebenarnya idea ni. Apa kena mengena 13 Mei dengan bola sepak?

Selepas peristiwa 13 Mei, 'keamanan' Malaysia tercipta dengan orang Melayu mengukuhkan kuasa mereka dalam politik supaya mereka kekal menjadi 'tuan' di Malaysia dan orang Cina seboleh-bolehnya mengelak dari bertentang muka dengan orang Melayu. Kau buat hal kau, aku buat hal aku. Tadaa...! Takde gaduh-gaduh lagi.
 
Cuba perhatikan. Pada mulanya gua salahkan sekolah vernakular sebagai punca orang Cina tak ramai main bola sepak. Tetapi gua silap. Selepas lepak dengan pak guard SJKC, gua dapati budak-budak Cina main juga bola sepak di padang sekolah mereka. Mereka sertai juga bola sepak MSSD (walaupun mereka selalu jadi kena belasah sekolah-sekolah lain).

Tetapi cuba perhatikan pula padang-padang taman perumahan atau mana-mana padang bola sepak awam. Hanya budak Melayu dan India yang rajin bermain. Budak Cina cepat-cepat balik rumah bila budak Melayu turun padang (seperti apa yang gua perhatikan semasa kecil dahulu).

Malaysia bukannya seperti di Amerika Syarikat. Di US, Brooklyn, Detroit dan Baltimore merupakan kawasan majoriti kulit hitam. New England kawasan orang kulit putih. El Paso, Texas kawasan orang Hispanic. Di Malaysia, di mana ada orang Melayu mesti ada komuniti orang Cina. Tiada komuniti Cina bermakna orang Melayu tiada bengkel motor, kedai runcit dan kedai hardware.

Ini bermakna, orang Cina pasti akan bertemu dengan orang Melayu sekurang-kurangnya sekali sehari. Tetapi mengapa mereka tidak turun padang bermain bola? Kerana mereka tidak berminat. Mengapa mereka tidak berminat? Kerana dari kecil mereka ditakut-takutkan oleh ibu bapa mereka, saudara mereka, kawan sebangsa mereka, kerajaan dan orang Melayu sendiri.

Jadi secara tidak langsung sentimen prejudis post-1969 ini telah menyingkirkan bakat-bakat bola sepak dari 27% populasi Malaysia secara automatik. Sedih kan?

Baca entri ini untuk buktikan hipotesis gua : Yong Kuong Yong

Photo

Thursday, February 27, 2014

pada 4:02 PM


Labels:
,
,
,

Alkisah ceritaranya macam ni.

Pada satu hari, ada sekumpulan pedagang menjual produk kecantikan yang diberi nama Double Stemcell Phytoscience. Nama produknya sangat mewah (fancy) sampai tak sempat diterjemah kepada bahasa Malaysia. Kumpulan pedagang ini memperkenalkannya kepada rakyat jelata. Rakyat jelata memperkenalkan produk ini kepada saudara-maranya pulak. Lama-lama, produk ini menjadi produk hangat kerana rakyat berfikir - "Kalau produk ni dah ramai orang beli, mestilah produk ni power. Lagipun sang penghibur jelata; Umie Aida pun pakai produk ni".

Tak lama kemudian, ada seorang cendikiawan yang sedang merantau di negara orang mengkaji produk ini. Cendikiawan ini berkata produk ini tidak seperti yang dikhabarkan. Produk ini mengelirukan rakyat jelata, katanya. Rakyat jelata berpecah belah. Sang raja nyenyak bersemayam di istana.

*****

1. "Beri apa yang mereka mahu"

..adalah cogankata pedagang. Sebagai pedagang, suka hati merekalah nak jual apa. Orang nak sampah, si pedagang jual lah Harian Metro. Orang nak jadi bodoh, si pedagang jual lah Utusan. Orang nak mati cepat, si pedagang jual lah rokok. Pendek kata, lantak lah apa yang si pedagang ni nak jual apa. Dah itu yang orang nak.



2. Kapitalisme adalah hutan belantara.

Kapitalisme adalah hutan. Jika anda mahu hidup dalam hutan, anda perlu bijak. Anda perlu tahu membezakan racun dan makanan. Jika anda lebih bijak lagi, anda potong pokok di hutan dan jualnya untuk sebuah kondo mewah. 

Dalam ekonomi kapitalis yang kita bernafas sekarang, anda perlu bijak sebelum membeli. Jika anda tidak pasti dengan sesuatu produk, buat kajian. Internet kan dah ada. Beli telefon besar-besar tapi tak manfaatkan untuk menambah ilmu. Patutlah anda tertipu. Dalam situasi macam ni lah pentingnya penguasaan Bahasa Inggeris. Bukan semua maklumat boleh dapat dalam Bahasa Malaysia. Tengoklah jumlah karya ilmu yang diterjemah ke bahasa Malaysia. Terlalu sedikit jika dibandingkan dengan bahasa Indonesia. 

Jadi nak tak nak, anda kena kuasai bahasa Inggeris. Kalau tak, anda akan mati di hutan.

3. Bagi sesetengah orang hujah sains tak boleh lawan dengan taqlid buta mereka.



Anda bagilah seberapa banyak bukti empirikal yang saintifik, mereka akan jawab dengan dalil - tiada yang mustahil dengan kuasa Allah. Mereka ini golongan berbahaya. 

Mereka perlukan mukjizat, karamah, kejaiban untuk mengukuhkan kepercayaan mereka. Bagi mereka sunnatullah tidak mencukupi. Kehadiran partikel Higgs-Boson belum meyakinkan mereka untuk mempercayai kewujudan Tuhan mereka. Mereka perlukan timun yang tertulis kalimah Allah, pokok yang sujud, awan yang berbentuk keris, lembu yang ada kalimah Allah di badannya dan benda-benda magis seperti mayat yang bertukar menjadi babi semasa dikebumikan.

4. Mereka masih percayakan sistem MLM/piramid

Gua tak salahkan mereka mencari rezeki dengan sistem ini. Lagipun kita hidup dalam ekonomi kapitalisme. Mereka boleh berbuat apa-apa sahaja yang mereka mahu dengan duit mereka.

Jika produk ini dihentikan jualannya, yang paling teruk kena adalah orang-orang downlinenya. Dan biasanya orang-orang downline ni lah yang paling ikhlas berniaga. Niat mereka wajar dihargai dengan hasil jualan yang lumayan. Cuma yang tak bestnya, orang atasannya (upline) turut memperolehi hasil lumayan dari orang bawahannya. Tak kira macam mana lumayan hasil jualannya, orang atasannya tetap lebih kaya darinya.

5. Mereka tak mahu belajar dari sejarah

Sebenarnya, produk ini tak ubah macam kes tauge kencing, kapsul minda dan macam-macam lagi produk yang orang beli/boikot tanpa berfikir. Dalam kes stem cell ini, semua orang yang pernah belajar subjek Biologi tahu bahawa sebarang sel, tisu dan organ dari organisma lain tidak boleh dipindahkan sewenang-wenangnya ke organisma lain. 

Dalam kes pesakit Talasemia, sel tulang sum-sum waris pesakit perlu serasi (paras antigen leukositnya) dengan pesakit. Jika sel tulang sum-sum ibunya tidak serasi, ibunya tidak boleh menderma dan melakukan transplan walau sesayang mana pun dia terhadap anaknya. 

Apatah lagi melakukan transplan stem cell tumbuhan kepada manusia! Lagi satu, nak pakai produk ni kena buat transplan ke? Tak kan? Kalau tak pakai transplan, maknanya stem cell tu dah mati la....

Photo

Friday, February 21, 2014

pada 10:26 AM


Labels:
,
,
,
,
,
,
,




Sudah 4 bulan Ahmad menjadi ketua kelas 3 Cemerlang. Ahmad ingatkan bila dia masuk darjah 3, dia boleh berlari-lari keliling kelas semasa cikgu pergi mesyuarat. Dia ingatkan dia boleh menyertai liga lawan pemadam yang dianjurkan oleh Ramzul semasa darjah 2 dahulu. Dia ingatkan dia boleh melepak di bawah pokok pisang sebelah kantin dan bersembang pasal wrestling yang dia tidak minat pun. 

Tetapi sekarang, Ahmad tidak boleh lagi.

Ahmad sudah menjadi ketua kelas. Entah mengapa Cikgu Kamariah terus melantiknya menjadi ketua kelas tanpa proses demokrasi. Ahmad terasa hak-haknya sebagai seorang kanak-kanak dicabul oleh seorang wanita tua.

Setiap pagi, Ahmad tiba di kelasnya pada pukul 7 pagi. Setibanya dia di kelas, dia akan memadam papan hitam dan menepuk-nepuk pemadam papan hitam di dinding luar kelasnya untuk menyingkirkan habuk kapur.

Kalau ada orang yang tak sapu sampah mengikut jadual tugas yang ditampal di belakang kelas, Ahmad kena menjadi garang kepada orang tersebut. Pada usia 9 tahun, memarahi kawan supaya mereka berbuat kebaikan adalah sangat tak cool. Mengajak mereka curi pemadam di kedai buku adalah cool

Sepertimana biasa pada hari Isnin, semua murid berhimpun di dataran untuk perhimpunan. Tetapi kerana Ahmad ketua kelas, dia kena duduk paling hadapan barisan sekali. Ahmad sedih. Dia tidak dapat main baling-baling batu kecil ke tudung budak perempuan. Dia tidak dapat menyanyikan parodi lagu Negeri Selangor dimana dalam satu liriknya berbunyi "Rakyat baling batu, bawah duli Tuanku".

Tetapi perhimpunan pagi hari itu lain sikit. Cikgu Fauziah Ibun mengumumkan bahawa hari ini ada pertandingan keceriaan dan kebersihan kelas. Kelas yang menang akan dapat hadiah. Ahmad berhenti mendengar selepas perkataan 'hadiah'. Ahmad membayangkan yang liar-liar. Kelas 3 Cemerlang ada carpet. Kelas 3 Cemerlang cuti seminggu. Kelas 3 Cemerlang dapat pergi rombongan ke Cameron Higland percuma.

Sejam sebelum waktu rehat, semua guru berada di bilik mesyuarat. Mungkin itulah sebabnya Cikgu Fauziah Ibun membuat pertandingan tersebut fikir Ahmad 15 tahun kemudian. 

Semasa cikgu-cikgu bermesyuarat, Ahmad perhatikan tiada siapa pun yang ambil port pasal pertandingan itu.  Kelas 3 Maju tengah huru-hara. Kelas 3 Rajin tengah battle Digimon. Budak darjah 5 berlari-lari sepanjang koridor. Budak darjah 6 lepak di tandas ramai-ramai.

Ahmad memerhatikan kelas pimpinannya. Lantai tak bersapu. Langsir herot-berot. Meja cikgu senget. Meja murid berterabur bila Ramzul dikejar Syafikah yang hanya mahukan bekas penselnya balik. Ahmad tidak pandai menjerit. Jadi Ahmad cuba menyelesaikan hal itu dengan tangannya sendiri. Literally.

Ahmad tidak marah apabila budak-budak kelasnya tak tiow dengan pertandingan tersebut. Tetapi Ahmad marah apabila tiada budak-budak kelasnya yang mahukan hadiah tersebut. Ahmad menghalakan kemarahannya dengan mencapai sebatang penyapu di belakang sudut kanan kelas.

Disapunya kelas sehingga tiada habuk dan sampah kelihatan di lantai. Dengan kaki-kaki orang disapunya sekali. Kemudian, Ahmad mengelap tingkap pula sebelum mengemaskan meja cikgu. Disusunnya bunga di atas meja cikgu seperti yang dia lihat maknya selalu buat. Selepas itu, Ahmad menyusun satu demi satu meja budak-budak kelasnya. Disusunnya buku mereka kemas-kemas di bawah meja. Susunan meja juga diperkemaskannya. Zarina yang conscience nya tinggi tak macam budak-budak kelas lain membantunya menyapu lantai kelas yang kembali kotor selepas Radhiatun membuat sampah pemadam.

Sampai waktu rehat, Ahmad puas hati melihat keadaan kelasnya. Kemas, bersih dan teratur. Ahmad dan Zarina menyusun kerusi cantik-cantik sebelum keluar rehat.

***

"Kamu semua gotong-royong bersihkan kelas ke tadi?"

"Tak. Ahmad sorang yang sapu kelas semua" balas Zarina kepada Cikgu Kamariah.

Ahmad menikmati Apollo Chocolate Wafer seperti tidak mendengar apa yang Cikgu Kamariah tanya. Budak-budak 3 Cemerlang yang gampang tidak menolong Ahmad juga turut menikmati Apollo Chocolate Wafer yang dimenangi kelas 3 Cemerlang.

Photo

Saturday, February 15, 2014

pada 3:30 PM


Labels:
,
,
,

Gua tak ingat siapa yang beritahu gua pasal ini; atau mungkin gua dapat tahu dari filem, drama mahupun sinetron tetapi ianya masuk akal bagi gua. Secara metaforikal apatah lagi literal.

Semasa kecil, gua suka menonton Mighty Morphine Power Rangers. Setiap Sabtu pukul 5.30 petang di TV2, gua akan terkangkang depan TV sebelum pergi ke padang bermain bola sebaik rancangan habis.

Credit

Ramai yang mengatakan kepada gua (kebanyakkannya orang dewasa) yang cerita Power Rangers boleh mempengaruhi kanak-kanak untuk menyalahgunakan dadah. Dalam kes Power Rangers ni, morfin (Walaupun seingat gua, tak pernah pula gua tengok Billy, Jason, Kimberley, Trini dan Tommy cucuk morfin dan buat muka high sebelum berlawan). 

Gua masih ingat saat yang paling gua nanti-nantikan adalah saat 5 Power Rangers ini bergabung membentuk robot mega 'Zords' yang kemudiannya menghancurkan raksasa jahat dan sisa-sisa kewujudannya. Ketika menonton saat-saat indah ini, gua mengetap-ngetap gigi sambil menghayun penumbuk di udara. Kadang-kadang gua bermimpi gua adalah Power Rangers Biru (Tommy) menyeksa raksasa jahat dengan melambat-lambatkan kematiannya. Muahaha.

*****
Goetz1.jpg
Credit

Pada tanggal 22 Disember 1984, Bernhard Goetz meninggalkan apartmennya di Greenwich Village, Manhattan dan menuju ke stesen subway di 14th Street & 7th Avenue. beliau membeli tiket no.2 menuju downtown NY dan duduk di sebelah 4 remaja berkulit hitam. Ada lebih kurang 20 orang di dalam koc tersebut tetapi masing-masing duduk berjauhan dengan 4 remaja tersebut.

Salah seorang remaja itu menegur sapa Goetz. "Apa khabar?". Kemudian remaja itu menyambung. "Beri saya $5 sekarang". Remaja kedua datang dan berdiri di hadapan Goetz. Remaja ketiga menyeluk poket jaketnya seolah-olah ada senjata api di dalam poketnya.

"Korang nak apa?" Goetz bertanya lagi. "Bagi kami $5!" ulang remaja pertama sambil tersenyum. Entah macam mana, senyuman remaja itu membuatkan Goetz bengang. Goetz mencapai senjata Smith & Wesson 38 incinya dan menembak 4 orang remaja tersebut bergilir-gilir tanpa membunuh mereka. Ketika remaja keempat mengerang kesakitan di atas lantai koc, Goetz berjalan ke arahnya dan berkata "Kau nampak okay je. Nah sebijik lagi" sebelum menembak tulang belakang remaja terbabit dan menyebabkannya lumpuh seumur hidup.

*****
Beberapa tahun yang lepas, gua menonton sebuah video Youtube seorang remaja yang dibelasah orang kampung setelah kantoi mencuri duit tabung masjid. Video bermula dengan remaja terbabit terbaring di atas jalan raya dengan tangannya diikat. Mukanya berdarah. Remaja tersebut meraung kesakitan sambil memohon ihsan orang kampung yang menangkapnya. "Sakit bang....sakit....sakit bang...". Gua tiada rasa simpati langsung terhadap budak itu. Bagi gua, padan muka dia.

Tetapi keadaan berubah apabila ada seorang penduduk kampung yang berkali-kali menyuruhnya senyap menghayunkan kakinya dan memijak kepala remaja itu di atas jalan tar. Lagilah kuat remaja itu meraung kesakitan. Secara tiba-tiba, gua rasa kasihan terhadapa remaja terbabit dan marah terhadap orang kampung yang memijaknya. Serta-merta gua terasa diri gua hipokrit.

*****
Dalam kes Power Rangers dan Bernhard Goetz, gua menyanjung pendekatan sadistik mereka. Malah gua mahu menyarankan Power Rangers supaya menyeksa raksasa itu dahulu seperti memotong kaki raksasa, menjahitnya semula sebelum memotongnya kembali. Dalam kes Bernhard Goetz, gua paling suka apabila Goetz menembak untuk melumpuhkan remaja tersebut. 

Tetapi dalam kes pencuri duit tabung masjid, lain pula halnya. Pendirian gua berubah sekelip mata. Gua mula kata nak lawan api kena pakai air. Sedangkan dalam kes Power Rangers dan Bernhard Goetz, gua kata kena pakai petrol. Am I alone in this? 

Photo

Saturday, February 1, 2014

pada 12:00 PM


Labels:
,
,
,
,
,

Popular Posts