• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Prolog

Salah satu benda yang gua suka pasal diri sendiri selain dari fakta bahawa gua merupakan satu-satunya budak yang boleh timbang bola takraw lebih dari 20 kali tanpa landing kaki semasa sekolah menengah dahulu adalah fakta bahawa gua takde alergi.

Gua boleh melahap apa jua makanan laut macam ketua puak Jahiliyyah. Gua boleh makan peanut, kebal dari serangan serangga dan habuk. Semasa gua Form 4. gua pernah tengok sendiri apa seekor udang sambal boleh buat terhadap muka member gua. Gua memanjat syukur kepada Ilahi kerana boleh menghabiskan sambal udangnya pada hari itu.

Bab 1 - Hari sibuk

Jumaat lepas, gua agak sibuk di tempat kerja sampai takde can Kak Nani (bukan nama sebenar) untuk bercerita tentang hal ehwal rumahtangganya kepada gua. Gua punya sibuk sampai lepas sembahyang Jumaat gua terus angkat punggung masuk ofis balik. Takde duduk berwirid, semayang rawatib lagi dah. 

Sebelum masuk ofis, gua makan tengahari dulu. Gua cedok lauk sardin dan sayur kacang panjang itu hari. Rasa macam selipar.

Bab 2 - Orang belanja

Habis kerja, gua bersiap-siap balik rumah. Entah dari mana datang, Yus (bukan nama sebenar lagi) datang hulur lebihan muffin dua bijik kepada gua. Gua ucapkan terima kasih dan dengan sekali ngap, gua kunyah dua muffin itu sekaligus.

Bab 3 - Tidur terganggu

Malam itu, ketika tidur gua perasan ada sesuatu yang tidak kena. Gua kerap menggaru-garu kedua-dua peha dan lengan gua sehingga tidur gua terganggu. Gua bangun tidur pada hari itu dengan perasaan hambar. Sial, sabtu-sabtu pun kena kerja jugak.

Bab 4 - Aneh

Pada pukul 10 pagi, gua terperasan sesuatu yang aneh di lengan gua. Di sebalik kulit lengan gua (yang boleh la tahan putihnya kalau nak banding dengan muka gua), terdapat tompok-tompok merah yang gatal. Di pergelangan tangan gua, terdapat tompok-tompok merah yang membentuk nombor '7'. Sekali tengok cool pulak ada 'tatu' nombor 7. Keh keh.

Bab 5 - Bertambah teruk

Tengah hari itu, gua terus balik dan kait 2 bijik kelapa muda untuk diminum atas nasihat bos gua. Menurutnya, benda tu jadi sebab darah gua beracun. 

Bila petang, gatalnya makin menjadi-jadi sampai ke muka gatalnya. Badan tak usah cerita. Dah macam kera jadinya gua. Bila gua perhatikan muka gua di cermin kereta, gua nampak muka gua dah berbintat-bintat satu muka. Gatalnya memang macam celaka. 5-6 orang member gua kata ni sebab gua ada alergi dan gua kena mandi air garam.

Bab 6 - Mandi air garam

Malam semalam, gua bancuh air garam dua baldi besar untuk persiraman gua. Usai madi dua baldi air garam, gua jadi tenang seketika sambil melayan Kelantan lawan Terengganu di TV sambil mencarut kepada kualiti permainan yang rendah dan kualiti komentar Zainal Abidin Rawop. 

Gua tak tahulah mandi air garam ni betul-betul berkesan atau hanyalah kesan placebo, tetapi perlahan-lahan tompok-tompok merah di badan gua makin surut. Kecuali tangan gua yang masih bengkak dan sukar digenggam (in fact, gua menaip entri ni dengan tangan yang bengkak). gua rasa gua dah okay.

Epilog

Gua tak alergik dekat sardin sebab dah berkali-kali gua makan sardin sebelum ni. Tapi muffin si Yus ni gua takkan makan lagi. Untuk keselamatan masa hadapan, gua ishtiharkan gua alergik muffin.

Photo

Sunday, June 12, 2011

pada 12:05 PM


Labels:
,
,
,

15 nyamuk:

said...

dude, ko alergik muffin??
lawak seyh..
find out the ingredients of the muffin lar...

said...

tak pa alergik muffin, jangan alergik nasik

tak melayu asli ah kalau tak buleh makan nasik!

said...

bukan muffin yus (bkn nama sebenar) yang gua rasa lu alergik..tapi sebab lu tak baca doa makan..

June 12, 2011 at 3:21 PM
Permalink this comment

said...

okay sumpah you comel sebab allergic makan muffin.

said...

kena cek bahan2 dalam muffin tu. allergic ada macam-macam jenis.


ps:ko taram benda tu 2 bijik sekali.hahahaha..patutnye slow2:))

get well soon weh!

June 13, 2011 at 3:41 AM
Permalink this comment

said...

tak pernah aku dengar orang allergic muffin.. mungkin dalam muffin tue ada campuran makanan seafood ?

June 13, 2011 at 9:04 AM
Permalink this comment

said...

haha rare weyy allergic muffin.. maybe jugak kau allergic kacan panjang? hehe

June 13, 2011 at 4:26 PM
Permalink this comment

said...

sekuat-kuat superman, kalah jugak dgn kryptonite

gua rasa muffin tu tak bersalah

June 15, 2011 at 12:12 AM
Permalink this comment

said...

der, lu nie wat lawak la...
pape pun mkn slow2...
maybe lu termakan kertas bungkus muffin 2 skali kot....
hihihii ^O^

July 8, 2011 at 3:58 PM
Permalink this comment

said...

Haiiyyooo.. bahaye woo..

sangat rare bro ang punye alergik.. huhuhuhu

July 15, 2011 at 3:29 PM
Permalink this comment

said...

style gila alergik muffin. keh3

July 22, 2011 at 10:23 PM
Permalink this comment

said...

blog lu kool aku suka...

August 3, 2011 at 9:19 PM
Permalink this comment

said...

i swear. i did not want to laugh when you said you're allergic to muffins. i swear. i did not.

but i did.

you're entertaining, avid gunner.

haha.

August 9, 2011 at 9:00 PM
Permalink this comment

said...

btw. i missed your funny comments on my posts. come.

http://naniscribbles.blogspot.com/2011/08/why-only-lesbians-would-love-seth-tan.html

September 8, 2011 at 8:39 PM
Permalink this comment

said...

aku rase bukan ko alergic ng muffin..tp ko alergic ng bekas muffin tu..mesti ko ngap muffin tu cup muffin tu ko xbuangkan?hahaha..

Popular Posts