• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Gua tak ingat siapa yang beritahu gua pasal ini; atau mungkin gua dapat tahu dari filem, drama mahupun sinetron tetapi ianya masuk akal bagi gua. Secara metaforikal apatah lagi literal.

Semasa kecil, gua suka menonton Mighty Morphine Power Rangers. Setiap Sabtu pukul 5.30 petang di TV2, gua akan terkangkang depan TV sebelum pergi ke padang bermain bola sebaik rancangan habis.

Credit

Ramai yang mengatakan kepada gua (kebanyakkannya orang dewasa) yang cerita Power Rangers boleh mempengaruhi kanak-kanak untuk menyalahgunakan dadah. Dalam kes Power Rangers ni, morfin (Walaupun seingat gua, tak pernah pula gua tengok Billy, Jason, Kimberley, Trini dan Tommy cucuk morfin dan buat muka high sebelum berlawan). 

Gua masih ingat saat yang paling gua nanti-nantikan adalah saat 5 Power Rangers ini bergabung membentuk robot mega 'Zords' yang kemudiannya menghancurkan raksasa jahat dan sisa-sisa kewujudannya. Ketika menonton saat-saat indah ini, gua mengetap-ngetap gigi sambil menghayun penumbuk di udara. Kadang-kadang gua bermimpi gua adalah Power Rangers Biru (Tommy) menyeksa raksasa jahat dengan melambat-lambatkan kematiannya. Muahaha.

*****
Goetz1.jpg
Credit

Pada tanggal 22 Disember 1984, Bernhard Goetz meninggalkan apartmennya di Greenwich Village, Manhattan dan menuju ke stesen subway di 14th Street & 7th Avenue. beliau membeli tiket no.2 menuju downtown NY dan duduk di sebelah 4 remaja berkulit hitam. Ada lebih kurang 20 orang di dalam koc tersebut tetapi masing-masing duduk berjauhan dengan 4 remaja tersebut.

Salah seorang remaja itu menegur sapa Goetz. "Apa khabar?". Kemudian remaja itu menyambung. "Beri saya $5 sekarang". Remaja kedua datang dan berdiri di hadapan Goetz. Remaja ketiga menyeluk poket jaketnya seolah-olah ada senjata api di dalam poketnya.

"Korang nak apa?" Goetz bertanya lagi. "Bagi kami $5!" ulang remaja pertama sambil tersenyum. Entah macam mana, senyuman remaja itu membuatkan Goetz bengang. Goetz mencapai senjata Smith & Wesson 38 incinya dan menembak 4 orang remaja tersebut bergilir-gilir tanpa membunuh mereka. Ketika remaja keempat mengerang kesakitan di atas lantai koc, Goetz berjalan ke arahnya dan berkata "Kau nampak okay je. Nah sebijik lagi" sebelum menembak tulang belakang remaja terbabit dan menyebabkannya lumpuh seumur hidup.

*****
Beberapa tahun yang lepas, gua menonton sebuah video Youtube seorang remaja yang dibelasah orang kampung setelah kantoi mencuri duit tabung masjid. Video bermula dengan remaja terbabit terbaring di atas jalan raya dengan tangannya diikat. Mukanya berdarah. Remaja tersebut meraung kesakitan sambil memohon ihsan orang kampung yang menangkapnya. "Sakit bang....sakit....sakit bang...". Gua tiada rasa simpati langsung terhadap budak itu. Bagi gua, padan muka dia.

Tetapi keadaan berubah apabila ada seorang penduduk kampung yang berkali-kali menyuruhnya senyap menghayunkan kakinya dan memijak kepala remaja itu di atas jalan tar. Lagilah kuat remaja itu meraung kesakitan. Secara tiba-tiba, gua rasa kasihan terhadapa remaja terbabit dan marah terhadap orang kampung yang memijaknya. Serta-merta gua terasa diri gua hipokrit.

*****
Dalam kes Power Rangers dan Bernhard Goetz, gua menyanjung pendekatan sadistik mereka. Malah gua mahu menyarankan Power Rangers supaya menyeksa raksasa itu dahulu seperti memotong kaki raksasa, menjahitnya semula sebelum memotongnya kembali. Dalam kes Bernhard Goetz, gua paling suka apabila Goetz menembak untuk melumpuhkan remaja tersebut. 

Tetapi dalam kes pencuri duit tabung masjid, lain pula halnya. Pendirian gua berubah sekelip mata. Gua mula kata nak lawan api kena pakai air. Sedangkan dalam kes Power Rangers dan Bernhard Goetz, gua kata kena pakai petrol. Am I alone in this? 

Photo

Saturday, February 1, 2014

pada 12:00 PM


Labels:
,
,
,
,
,

1 nyamuk:

February 1, 2014 at 1:00 PM
Permalink this comment

said...

pergh, mendalam ye....
bagi aku yg penting unsur air n api mesti ada dlm buat satu2 perkara...
kalau ada unsur api n angin or air n angin....
makan makin teruk perkara akan terjadi...
same with gabungan tanah, cuma kalau ada unsur ini...
ianya hanya beri kesan kepada individu 2 sahaja n boleh kata org 2 selfish n bodoh sombong...
pape pun this is just my two cent only.....

Popular Posts