• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers


Gua mengaku gua taklah bermoral sangat walaupun belajar sekolah agama selama 5 tahun dan belajar pendidikan Islam selama berbelas-belas tahun.

Sepanjang gua belajar di sekolah agama, gua tak pernah ambil pusing pun apa yang gua baca, diajar dan hapal. Bagi gua, akhlak adalah subjek yang senang score semata-mata. Gua tak pernah baca buku teks Akhlak dan menghayati isi kandungannya macam buku The Tipping Point. Gua baca semata-mata kerana PSRA. Lagipun, buat apa nak study benda yang common sense? Baik gua study Tajwid.

Jadi terus terang gua katakan akhlak gua banyak dibentuk melalui pemerhatian dan pengalaman hidup gua. Bukannya buku. Bukannya papan hitam.

Dalam buku teks Akhlak, gua kena membantu orang yang susah.

Tetapi pengalaman gua mengajar orang susah ada dua jenis. Pertama, orang yang susah kerana malas. Kedua, orang yang betul-betul susah walaupun dia tak malas.

Orang susah yang pertama iaitu orang susah yang pemalas adalah orang yang mengharapkan belas kasihan orang ramai meskipun seluruh tubuh badannya sihat untuk bekerja. Orang macam ni memang gua tak pandang langsung. Kau nak duit, kau cari kerja. Badan kau sihat lagi, fikir gua.

Orang susah yang kedua pulak ialah orang susah yang memang betul-betul susah. Dah la susah, anak sakit pulak. Dah la susah, kurang upaya pulak. Dah la susah, kena aniaya pulak. Orang macam ni baru gua hulur berapa-berapa yang gua ada.

Tetapi pengalaman mengajar gua tentang sebahagian kelompok orang susah yang kedua ni. Ada orang susah ni dipaksa mengutip sedekah oleh orang kaya. In a sense, mereka ni sebenarnya bekerja. Tetapi hasil pekerjaan mereka diserahkan kepada bos mereka. Mereka tetap miskin, bos mereka makin kaya.

Jadi gua tak tolong budak-budak tahfiz yang mintak derma. Bagi gua kalau betul mereka nak bina pusat tahfiz, sepatutnya ustaz-ustaz mereka yang patut buat kerja mintak derma itu.

Bila dah jadi macam ni, gua dah tak ikut ajaran Islam. Gua dah mula memilih siapa yang perlu gua nak bantu. Pakcik jual tisu dan main muzik tepi jalan? Gua bantu. Pakcik sempurna tubuh badan merempat tepi jalan? Gua tak bantu. Mengapa gua tak bantu? Sebab gua ada prinsip.

Apabila gua melihat video di atas ni, gua mula melihat kembali kredibiliti moral gua. Apakah betul tindakan gua? Apakah betul prinsip yang gua pegang selama ini? 

Apa yang gua belajar dari video di atas adalah, prinsip yang gua pegang does not matter. What matter is, how attentive I am towards their situation. Tak kiralah orang susah pertama ke..kedua ke..apa yang penting adalah gua perlu memberikan perhatian dengan mendengar cerita mereka dahulu. 

Apa yang orang susah perlukan bukanlah duit semata-mata. Mereka perlukan seseorang untuk mendengar supaya mereka tahu mereka tidak keseorangan.

That's a sign worthy of dollars

Photo

Saturday, March 15, 2014

pada 9:28 PM


Labels:
,
,
,
,
,

2 nyamuk:

March 9, 2015 at 10:09 AM
Permalink this comment

said...

gua pun berperasaan yg sama. sedekah pada yg gua rasa perlu. tapi bila fikir balik, sedekah tu perlu ikhlas. apa yg org tu buat dgn sedekah kita itu cerita lain, yg penting kita dpt pahala bersedekah.
but still..
syaitonirojim senantiasa di kepala time nk sedekah :3

September 18, 2016 at 5:24 AM
Permalink this comment

said...

same here. i choose who to help. worse, sometimes i choose who to help after calculating how well they would be able to help me in the future. i hate it when i do that. i'm trying to not be so horrible. it's quite hard. what with the terrible world we live in. but i'm happy that i don't choose what animal to help. i try to help all of them. i think i like them more than i like people. i think.

Popular Posts