• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Sabak Bernam merupakan daerah yang paling utara di Selangor. Kegiatan ekonomi utama di daerah ni adalah pertanian seperti padi, pisang, kelapa dan lain-lain. Di daerah ini juga terdapatnya populasi orang Jawa yang besar selain Batu Pahat. Sabak Bernam tiada ikon yang terkenal di media massa (melainkan kalau korang anggap Khir Toyo sebagai ikon), tidak seperti Kuala Selangor yang boleh berbangga dengan Amri Yahyah nya.

Ini gambar paling 'Sabak Bernam' yang gua jumpa di Google.
  
Sejak membesar di daerah ini sejak berusia 4 tahun, gua dah lihat macam-macam benda berlaku. Bila gua cakap 'macam-macam', sebenarnya takde lah banyak mana pun. Dan banyak juga benda yang gua lihat ni bangang-bangang, sampai sekarang tak ubah-ubah kebangangannya.

1. Remaja yang hidup ala-ala London era 70-an cuma lagi bangang.

Selepas era Perang Dunia kedua, London merupakan sebuah kota yang bangang. Anak muda London pada ketika itu tidak dapat melihat masa depan yang cerah melainkan jika mereka dilahirkan dalam keluarga yang kaya. Laungan 'No Future' sering dijadikan mantra golongan muda ketika itu. Begitu juga golongan muda Sabak Bernam era 2000 sehingga kini.

Ketika di sekolah rendah, mereka tiada masalah berkayuh tengah-tengah hari buta ke sekolah pagi dan sekolah petang. Tapi bila masuk sekolah menengah, dah ada motor pun boleh melencong ke cyber cafe pada waktu sekolah. Kalau lepas habis sekolah atau cuti, gua takde hal. Kalau main DOTA, gua takde hal. Ini main game bangang macam GTA, Fifa 2010 dan NFS.

Bila hujung minggu, mereka akan beramai-ramai naik bas Lower Perak bersama bakal-bakal bimbo (budak perempuan satu sekolah) untuk karaoke di Teluk Intan. Kalau budak London sedut heroin untuk high, budak Sabak Bernam minum coke campur panadol untuk high.

Yang duduk di kampung pulak, berhenti sekolah selepas PMR dan kerja kais pagi hisap Nusantara, kais malam dok mengepau rokok bapak. Ada duit lebih sikit, dihabiskan ke motor. Selepas beberapa tahun duduk kampung, mereka berhijrah ke bandar untuk kerja kais-mengais lagi. Selepas beberapa tahun duduk bandar, mereka balik kampung, berkahwin (melalui pinjaman peribadi) dan akhirnya jadi golongan nombor 2.

2. Pakcik-pakcik melepak di mapley siang malam.

Semasa gua kecil, gua perhatikan kebanyakkan golongan ni berumur 50 tahun ke atas. Pakcik-pakcik masjid, pakcik-pakcik pencen dan seangkatan dengannya. Tapi, kebelakangan ni populasi golongan ni bertambah dengan lambakan pakcik-pakcik 30-an dan 40-an.

Kebanyakkan mereka datang melepak semasa waktu kerja, lepas kerja dan lepas balik masjid. Mereka sudah berkahwin tetapi jarang-jarang lepak rumah kerana isteri mereka jadi gemuk selepas beranak anak keempat. Setiap pagi mereka akan menghantar anak mereka ke sekolah dan berpesan: "Belajar elok-elok..." tapi tak pernah tolong anak buat kerja sekolah dan folio kerana sibuk melepak di mapley.

Ketika hari menandatangani buku rekod pencapaian anak, mereka tak tergerak untuk bertanya kepada guru apa masalahnya anak mereka yang dapat nombor 20 dari 45 murid kerana baginya ia masih  memadai asalkan bukan nombor 45. Selepas menandatangani buku rekod anak mereka, lekas-lekas mereka bergegas ke mapley untuk secawan Nescafe tarik dan canai kuah kari kambing.

3. Tiada kedai buku sebenar.

Di daerah ni, ada banyak kedai buku. Banyak. Tapi kedai buku-buku latihan sekolah, buku teks, novel-novel PTS dan seangkatannya dan buku-buku agama je lah. Salah satu misi mustahil di daerah ini adalah mencari buku-buku berkualiti atau mengikut tafsiran tokey Kedai Buku Dewan Bahasa dan Pustaka di pekan Sg. Besar - 'buku orang puteh'.

Kalau itu masih belum cukup teruk, servis perpustakaan awam pulak macam gampang. Koleksi buku yang tak diupdate, koleksi majalah yang merepek, sistem peminjaman buku yang kuno dan tak efisyen dan tidak ketinggalan staf perpustakaan yang tak profesional.

Pernahkah anda lihat staf perpustakaan meninggalkan kaunter untuk tengok Raja Lawak di Youtube di blik komputer? Macam mana pulak dengan staf yang menguli doh kuih makmur atas talam di kaunter? Macam mana pulak dengan staf yang bukak perpustakaan pukul 10.45 am meskipun tertera di luar perpustakaan yang ia dibuka pada pukul 9 am?

4. Tiada tempat untuk anak muda bermuzik kecuali di simpang kampung masing-masing.

Kecuali pusat karaoke, daerah ini memang daerah yang tidak mesra pemuzik. Tiada kedai alat muzik, tiada studio jamming dalam jarak radius 70 km (paling dekat di Kuala Selangor) dan tiada kedai yang menjual muzik selain muzik dangdut, Bollywood dan pop era 90-an.

Akibatnya, anak-anak muda yang berjiwa estetika tiada tempat lain untuk mengasah bakat mereka selain di simpang jalan kampung pada petang-petang sehingga maghrib. Itupun buat sementara je sebelum mereka berhijrah ke Shah Alam dan berkerja di pasaraya Giant. Dan kini, simpang kampung menjadi checkpoint budak-budak rempit pula.

5. Pengguna jalan raya yang bangangnya nak dekat-dekat rednecks.

Sabak Bernam adalah kawasan yang pengguna jalan raya wajib lalu kalau mereka mahu menuju utara dari Klang tanpa menggunakan lebuhraya. Disebabkan di lebuhraya ada tol, kebanyakkan pemandu lori dan trailer menggunakan jalan-jalan utama di Sabak Bernam untuk ke destinasi mereka di utara dan menyimpan duit tol untuk melanggan pelacur di Taman Feri ataupun lain-lain.

Semasa gua kecil, gua sering makan asap dan debu-debu pasir dari lori-lori dan trailer yang memandu laju di jalan ketika mengayuh basikal ke sekolah. Kadang-kadang, gua terpaksa mengayuh dalam keadaan jalan yang berbau cilakak angkara lori-lori ikan. Paling menakjubkan, sehingga hari ni gua tak pernah dengar ada budak mati kena langgar trailer lagi.

Selain itu, Sabak Bernam juga merupakan tempat sesetengah orang Kuala Lumpur untuk shopping baju raya kerana dakwa mereka, Sabak Bernam ada banyak kedai kain jual murah-murah. Maka, trafik di Sabak Bernam memang terserlah kecelakaannya ketika musim raya.

Tak cukup dengan tu, adalah karenah pemandu yang memandu macam sial. Yang keluar simpang tak tengok kiri kanan, yang memotong lepas tu masuk simpang tiba-tiba, yang main langgar lampu merah dan tidak ketinggalan yang parking kereta macam cilakak.

Photo

Friday, February 3, 2012

pada 6:00 PM


Labels:
,
,
,

9 nyamuk:

February 3, 2012 at 8:56 PM
Permalink this comment

said...

hahahaha Sabak Bernam sounds cool in your description...

February 3, 2012 at 9:46 PM
Permalink this comment

said...

selamat 5 je kan.

February 3, 2012 at 9:55 PM
Permalink this comment

said...

@ erine roslan
it was until you start living in other places. haha

February 4, 2012 at 2:31 AM
Permalink this comment

said...

ko lupe nk mention pantai sabak bernam yg ada kat blakang PSIS...
hahahahaha
bulan 3 @ 4 nie kena p sane sebab aku ada konvo...
^O^

said...

ko da cuba terapkan sikap melepak di mapley siang malam tak? kalau ada..welcome home avid

February 5, 2012 at 8:14 AM
Permalink this comment

said...

@ takky
woa...congrats takky!

@ allc
tabiat ni aku akan buat kalau bini aku jadi gemuk. haha.

said...

things do not change,we change

said...

alorparistudiojamming.blogspot.com

August 6, 2015 at 3:48 PM
Permalink this comment

Popular Posts