• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Misteri Nusantara TV3
Dipos oleh avid

Malam semalam, gua menonton Misteri Nusantara, sebuah rancangan dokumentari mistik sekitar Nusantara - atau mengikut kata Cikgu Aziz, cikgu sejarah Tingkatan 3 gua - Malay Archipelago. Gua tak dapat menjelaskan sebab kukuh kenapa gua tengok rancangan tersebut memandangkan kebelakangan ni TV3 banyak menyiarkan benda-benda merepek seperti drama 3 Janji lakonan Liyana Jasmay.

Dalam episod malam semalam, krew Misteri Nusantara pergi ke sebuah kampung di Sabah untuk merungkai misteri 'bubu yang menari'. Menurut cerita asalnya, hanya penduduk kampung ni sahaja yang pandai buat bubu menari. Dan upacara ni katanya sudah lama tak dijalankan sehinggalah krew Misteri Nusantara singgah di kampung tersebut.

Secara asasnya, dalam upacara ini bubu tersebut perlu disediakan secara khas dari sejenis kayu buluh yang gua dah lupa namanya. Dan hanya seorang pakcik tua di kampung itu sahaja yang tahu membuat bubu tersebut. Setelah siap, bubu tersebut akan dibalut/dipakaikan dengan baju wanita yang telah meninggal dunia. Kemudian, bubu tersebut akan diasapkan dengan kemenyan sambil dibaca Yasin dan mantera jampi secara berterusan dan bubu tersebut akan menari dengan sendirinya.


Daripada apa yang gua tengok, upacara ni taklah se-mistik yang gua sangka. Asap panas yang dihasilkan kemenyan akan memenuhi ruang dalaman bubu (baju wanita bertindak sebagai insulator) dan akibatnya bubu tersebut boleh terangkat-angkat (hence dikatakan bubu tersebut menari). 

Asap kemenyan yang panas akan memanaskan udara didalam bubu tersebut dan menghasilkan daya tujahan keatas kerana udara panas kurang mampat berbanding udara sejuk. Daya tujahan tersebut itulah disangka-sangkakan sebagai kuasa mistik yang menyebabkan bubu tersebut menari.





Gua tak kisah sangat dengan kesahihan tradisi orang kampung tersebut sebab mereka sendiri pun dah lama tak buat benda ni. Tapi apabila TV3 menyiarkan cerita yang membodohkan orang dari pagi sampai malam, sampai kat Buletin Utama pun nak membangangkan orang, gua tak tahu apa hala tuju TV3 sekarang.

Dan tak hairanlah mak gua layan Showdown malam-malam.

Photo

Wednesday, May 2, 2012

pada 9:00 PM


Labels:
,

5 nyamuk:

May 3, 2012 at 7:55 AM
Permalink this comment

said...

Nice one..tv3 definitely try to make us look stupid by their buletin utama n make ppl confuse..tq TV3!!!

said...

lebih kurang macam buat sterling engine lah..wap panas tukar ganti dengan udara sejuk buatkan piston tu sentiasa berputar atau "menari"..kah kah kah

said...

they do those kind of story because people want that kind of story.demand and supply;and just like your previous entry "saya pergi wayang bukan nak pikir-pikir",guess they want it that way with the television too.stuffing their brain with crap...

said...

apa yang kelakar, tak tahu.
tapi apa yang bodoh, terlampau amat sangat terlalu bodoh.

haha

May 28, 2012 at 12:15 PM
Permalink this comment

said...

"That is the true mystery???"

Hadoiii.. Dorang ni tak belajar sains ke kat sekolah dulu wehh?

Hahahaha.

Popular Posts