• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

3-4 Tahun Lepas
Dipos oleh avid

Sekarang ni gua dapat rasakan blogging adalah satu trend yang semakin menghampiri kepupusan. Kalau berbalik kepada 3-4 tahun yang lepas, boleh kata semua orang ada blog. Macam-macam blog ada. Blog yang cerita malam tadi dia makan nasi goreng pun ada. Blog yang khas untuk mendedahkan pengklepetan MLM pun ada.

3-4 tahun yang lepas, terlalu banyak blog yang update hari-hari. Malah, yang update setiap dua jam bagitahu followers dia makan nasi goreng apa pun ada. Siap tangkap gambar lagi. Disebabkan atmosfera Blogger yang begitu pesat, ditambah pula dengan kekerapan meng-update, tak hairanlah setiap minggu mereka cash-in cek dari Nuffnang.

Kembali kepada tahun ni, kebanyakkan blog sebegini dah tak aktif lagi. Kebanyakkan mereka sudah memasuki alam pekerjaan. Letih kerja seharian, balik kerja tiada mood dan terlalu letih menulis di blog. Tiada lagi post-post nasi goreng dari mereka. 

Dan kebanyakkan blog yang masih aktif ketika ini adalah blog yang updatenya seminggu sekali. Paling rajin pun tiga hari sekali. Post satu bulan pun tak cecah 20 entri. Kalau ada pun, kebanyakkannya post yang pseudo-emosional macam Wordless Wednesday. Macam french movie pula.

Takde lagi entri mindfuck dari FOA. Takde lagi entri provokatif dari Teh Tarik Gelas Besar.Takde lagi entri cerita zaman silam Hilang Punca. Takde lagi entri geeky dari FiveoRama. Takde lagi entri mindblowing dari Reverie Malaya. Baru-baru ni pulak, Lanzo dari K.E.L.A.M.B.U pula menyuarakan kebimbangan jikalau buah fikirannya sudah tidak relevan lagi.

Gua pernah cakap gua akan blogging sampai gua tua. Itupun kalau Google masih tengok Blogger sebagai platform social media yang masih relevan. Gua paham mana-mana trend pun akan hilang kepopularannya. Itu sebab kita tak pakai seluar bell-bottom, hisap ganja dan simpan rambut panjang lagi. Tapi sejak bila pulak menulis ni satu trend? Dulu kemain beria korang update hari-hari?


Photo

Saturday, June 16, 2012

pada 3:01 PM


4 nyamuk:

June 16, 2012 at 3:47 PM
Permalink this comment

said...

serius, gua rindu sama FOA.

June 17, 2012 at 2:06 AM
Permalink this comment

said...

hanya sempat membaca entri2 baru blog dari bloger lain je skunk nie...
nk tulis entri baru, mmg x dpt la nk cari masa 2....
~~;

said...

kalau diikutkan statistik entri ko lagi baguih dari aku

-sekian-

June 19, 2012 at 7:26 PM
Permalink this comment

said...

blog dah tak berapa hip sejak zaman invasion facebook dan twitter, bro. sebab desakan menulis skrg dah jadi sekerap seminit sekali. blog kena ada effort mengarang. tak relevan post entri dengan satu ayat je. paling busuk pun satu perenggan.

but i still read blogs, rasa old school. especially blog lu nih :)

Popular Posts