• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Melihat perlawanan pembukaan Euro 2012 antara Poland dan Greece, gua jangka Poland menang. Sure, Greece memang ada 2-3 gritty centre back yang degil, macam Sokratis Papasthatopoulos yang gua selalu beli dalam FM dan Kyriakos Papadopoulos yang mengingatkan gua kepada Ryan Shawcross, tapi Poland boleh tumpu untuk menyerang sebab mereka boleh expect persembahan yang bagus dari Wojciech Szesczny. Lagipun, apa guna Jakub Blaszczkowski dan Lukas Piszczek kalau Poland main bertahan. Dua pemain Dortmund ni merupakan dua pemain dominan di sayap kanan Dortmund.

But.....I was wrong.

Szesczny main macam Massimo Taibi. Clueless in his own box. Takde komunikasi dengan centre back menyebabkan penalti dan kad merah. Takde konsentrasi menyebabkan dia beria dive untuk claim low cross sedangkan centre back dia tengah closing down the incoming Greece player.

Kemudian melihat perlawanan Russia dan Republik Czech, ada dua pemain Arsenal terlibat. Andrey Arshavin dan Tomas Rosicky. Dalam perlawanan ni, Arshavin dan Rosicky bermain di posisi yang sama ketika bermain di Arsenal. Ketika di Arsenal, Arshavin nampak macam clueless terutama sekali bila Arsenal lawan pasukan yang parking bas depan pintu gol. Jadi, apabila Rep. Czech bermain dengan mentaliti yang positif, adalah normal melihat Arshavin buat 2 assists. Manakala, Rosicky nampak tak selesa dihambat Igor Denisov senantiasa.

Kemudian, perlawanan antara Holland dan Denmark menjadi tumpuan. Apa yang menjadi tumpuan sebelum perlawanan adalah samada Robin van Persie atau Klaas Jan Huntelaar yang menjadi lone striker. Bukan selalu bagi satu team untuk dapat dua top scorer di dua liga utama di Eropah. Gua menjangkakan Holland untuk menang tipis. Meskipun orang bantai cakap Holland main total football, Holland banyak pemain ofensif bagus, Holland score 37 gol dalam pusingan kelayakan, umum kena tahu Bert van Marwijk seorang manager yang cautious.

Di bawah kendalian van Marwijk, Holland tak main total football langsung. 37 gol dalam pusingan kelayakan itu pun hasil 11 gol ketika lawan San Marino, dimana striker utamanya bekerja sebagai tukang cat di pagi hari. Jadi gua tak tahu kenapa pundit TV3 meraban kata Holland akan menang 3-0.

Dan pada perlawanan tersebut, van Persie memberi satu persembahan yang melegakan gua. Dengan persembahan sesampah malam semalam, takkan ada team yang akan hassle Arsenal untuk sign kontrak barunya. Mungkin Man City akan mengalih perhatian kepada Edinson Cavani atau Falcao. Hahaha. Gua biasa nampak van Persie miskick bila guna kaki kanannya. Tapi bila Sneijder set bola betul-betul untuk kaki kiri van Persie rembat dan dia miskick jugak, gua rasa geli hati.

Kaki pengkor, kata orang Perak

Dan bagi Bendtner, misteri apa jenis striker kah beliau masih belum terjawab. Nak kata target man, memang tak. Nak kata deep forward, linking play langsung berterabur. Nak kata hybrid striker macam Edinson Cavani dan Zlatan Ibrahimovic, lagi lah tak.

Photo

Sunday, June 10, 2012

pada 11:30 AM


2 nyamuk:

said...

gua nak cakap russia first game all out..tactical memang jadi..pagi tadi germany macam haram main..nasib striker portugal agak sengal depan gol..kah3

June 11, 2012 at 9:47 AM
Permalink this comment

said...

okay la tu germany main. nak dekat 7-8 player portugal parking bas bila ozil dapat bola. hahaha. dan ya, helder postiga masih clueless.

Popular Posts