• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

What Football Does to Men
Dipos oleh avid

Bola sepak adalah lebih dari sebuah permainan bagi lelaki. Well, at least that's what I think. Ianya dah jadi semacam gaya hidup. Ianya mempengaruhi dengan siapa mereka akan berkawan, dengan siapa mereka akan bertekak dalam perjalanan pulang dari mamak di kereta dan juga personaliti.

Tapi, kadang-kadang keputusan tidak memihak kepada pasukan pilihan mereka. I take a liberty to make a list of what this could do to men football fans.

#5 MIA

Benda pertama mereka akan buat bila pasukan mereka adalah menjauhi internet. So, they'll went MIA for awhile. Internet adalah bajingan kepada penyokong team-team kalah. Sedangkan melihat keputusan yang terpampang kat surat khabar pun dah perit, apatah lagi untuk:

1. Melawat Sokernet hanya untuk melihat ada artikel khas untuk menganjing pasukan kegemaran mereka.
2. Melawat forum. Sedangkan kena anjing dek kawan-kawan dunia realiti pun perit, apatah lagi dengan kawan-kawan dunia maya yang tak boleh mereka terajang.
3. Melihat tactical discussions di BBC Sport atau The Guardian tentang bagaimana pasukan mereka kalah.

#4 PMD

Bila pasukan mereka kalah, mereka akan jadi sedih dan murung buat 1-2 hari selepas hari kekalahan. Internet, berita sukan dan surat khabar menjadi musuh mereka. Mereka akan mengasingkan diri dari rakan-rakan yang hanya tahu menganjing. I called this Post-Match Depression (PMD).

Makan tak kenyang, mandi tak basah, belajar tak masuk, usha makwe semuanya jadi tak cun, naik kereta pun diterjahnya bonggol, main bola petang-petang pun dah lari 'tune' passing dan merembatnya dan sms makwe pun dah jadi jarang-jarang.

#3 No exams

Tak ada masa yang lebih buruk untuk menjawab peperiksaan dari hari selepas kekalahan pasukan kegemaran mereka. Study lah banyak mana, kalau malam sebelum peperiksaan mereka dihabiskan dengan menonton pasukan mereka kalah, peperiksaan tersebut akan menjadi bencana yang bakal menanti.

Gua pernah jumpa a mathematics ace dapat B+ dalam Matematik Tambahan semasa peperiksaan percubaan negeri bila Man Utd kalah kepada Villareal di Champions League 2005. Gua pernah jumpa seorang peminat Chelsea yang meraban pasal kekalahan Chelsea dalam sebuah karangan bahasa melayu yang harus dimulakan dengan ayat 'Aku terkesima melihatkan mimpi ngeriku menjadi kenyataan. Lututku menjadi lemah.'

Oh ya. Karangan Chelsea tu masih dapat A.

#2 Bad time for GF

Notes to football fanatics' WAGs. Sebagai isteri atau teman pacar kepada peminat bolasepak, korang patut tahu serba-serbi pasal bola sepak walaupun mereka tak suruh. Dan sila ambil tahu keputusan terkini pasukan kegemaran mereka. 

Kalau pasukan mereka menang, tak ada masa yang lebih sempurna untuk korang menghabiskan masa bersama. Tapi, kalau pasukan mereka kalah, jangan lah masa tu jugak kau nak buat perangai merajuk bagai.

#1 No distractions

Kadang-kadang, bila pasukan mereka kalah, mereka akan menyalurkan seluruh perhatian dan tenaga mereka kepada kerja. Mereka akan bergelumang dalam siri projek, tutorial dan discussion untuk mengubati luka mereka. After all, time heals everything. Jadi, boleh kata produktiviti kerja mereka meningkat dengan kekerapan pasukan mereka untuk kalah.

(Your experiences may differ)

Photo

Wednesday, March 2, 2011

pada 9:19 AM


Labels:
,

7 nyamuk:

said...

aku tido seharian tau lepas martin score.
tak bukak espn.
goal dot com jgn harap la nak sentuh.
demmit!

March 2, 2011 at 11:26 AM
Permalink this comment

said...

@ i'msosupernotcool
aku tengok dgn mata kepala aku sendiri beb. balik je, aku cabut modem aku, simpan dalam timbunan boxer selama 2 hari.

said...

hahahah... mmg betol la ape yg ko ckp tu... tapi bukan utk lelaki je weh... aku pon kaki bola gak... tak penah miss tgk match MU... oleh kerana MU kalah smlm... mmg terok la aku di hanjingkan oleh MU haters... aku avoid TV, website pasal bola... tak lena aku tido td... mata pon bengkak2 lagi ni...

March 2, 2011 at 4:59 PM
Permalink this comment

said...

MU kalah semalam.. kawan aku mengamuk habis2an.. kah3.. xbleh blah siap buat karangan lg.. cikgu dia pun mesti minat chelsea jugak..

said...

stail lah chelsea kalah punye stori pun leh dpt A,agk2 kalu MU kalah leh dpt A+ tak?kahkahkah!

March 3, 2011 at 3:29 PM
Permalink this comment

said...

kalau team aku kalah aku akan balas dendam dalam PES..haha
puas ati

March 6, 2011 at 8:35 PM
Permalink this comment

said...

aku jumpa blog kau dari hellioz.. mmg btl ckp dia blog ni ada seni yg tersendiri..

updatelah selalu..

Sungguh layan baca tulisan kau bro, dan kau memang lebih matang dari usia sebenar kau..

keep it up!

Popular Posts