• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers


 Sumber: Utusan Meloya Malaysia

Tengok berita ni terus gua teringat satu subjek faveret gua masa sekolah. Biologi. Ahh...biologi. Penghibur hatiku di kala Matematik Tambahan buat perangai celaka. Cikgu-cikgunya pun jelita. 

Lu orang ingat lagi tak Hukum Mendel? Kalau ikut hukum Mendel 1, ciri fizikal (phenotype) manusia dikawal oleh sepasang gen yang bernama alel. Contohnya, gen kulit berseri-seri gua diwakili oleh alel Aa. A adalah gen untuk kulit berseri-seri macam gua. a adalah gen untuk kulit macam Bepop Lawak Kampus.

Disebabkan gen A lebih dominan dari gen a yang resesif, maka gua dapat kulit berseri-seri. Tapi, kalau ditakdirkan gua dapat gen aa, gua dapat kulit macam Bepop la. Amacam? Boleh ikut?

Dalam kes budak ni, bapak budak ni ada mata biru sikit. Mak budak ni mata hitam/coklat. Disebabkan budak ni dapat mata biru, gua syak mak bapak budak ni ada bawak gen resesif mata biru. 

Kenapa gua cakap lucky? Sebab kemungkinan untuk dua gen resesif bergabung memang sangat rendah. Dalam 25% je. Jadi, budak ni memang lucky sebab tergolong dalam 25% nih. Sayang, gen pekak mak bapak dia pun, dia dapat. Finger crossed, he won't be.

Jadi, kalau lu orang nak anak mata biru, cari la calon yang ada sejarah mata biru kat famili nya. Nak anak rambut kerinting, cari la calon dari Bronx, New York atau New Orleans. Payah sangat, pergi je kahwin orang asli. 

Tapi gua tak berapa galakkan sangat lu orang cerewet sangat soal genetik bakal anak ni. After all, it's all God's call. Nanti dunia porak peranda. Tak percaya, lu orang pergi download movie Idiocracy.

Photo

Saturday, April 24, 2010

pada 10:44 AM


24 nyamuk:

April 24, 2010 at 10:47 AM
Permalink this comment

said...

dlm biologi ada menerangkan segalanya..
rambut aku ikal mayang byk ikot gen bapak aku..*ikal myang??muahahaha*

kulit ko berseri2 mcm kuih seri muka x??haha

April 24, 2010 at 10:51 AM
Permalink this comment

said...

Mendel dulu feveret aku tu. Rasa macam buat math mode pula bila buat mendel. Skor seratus peratus. Masuk tang tumbuhan, fail.

April 24, 2010 at 10:53 AM
Permalink this comment

said...

biology gua paling benci. nasib bab ni tak masuk lagi.

said...

hehe :) skarang mata itam pon leh jadi biru dah :P tak payah nak genetic2. XD

April 24, 2010 at 11:09 AM
Permalink this comment

said...

pening pala aku nak paham istilah bio ni. tak pernag nya aku belaja. HAHAHA

p/s: kalau nak anak macam ko kena kawen dengan sapa?

said...

Hahahahaha.. Aku tak kesah.. Kaler biru ke, cekelat ke, hitam ke, putih ke, dia tetap anak saye.. Cewahhhh..

April 24, 2010 at 11:22 AM
Permalink this comment

said...

back to basic

Allah Maha Sempurna

Subhanallah

April 24, 2010 at 11:44 AM
Permalink this comment

said...

oo, gitu rupanya
org kat rmh ak ada 2 bradik mata biru
lawa dowh
tp adik-bradik yg lain mata itam biasa
only lucky person je

April 24, 2010 at 11:45 AM
Permalink this comment

said...

semoga budak tu hidup dlm keadaan yg sihat dan normal
=)

said...

biologi - ilmu dan penerangan secara saintifik...

April 24, 2010 at 11:51 AM
Permalink this comment

said...

Kalau bab anak2 nie ..... kalau dapat anak yang cukup sifat dan akal fikiran.... alhamdulillah...

April 24, 2010 at 1:34 PM
Permalink this comment

said...

hehe..aku pon xkisah, rupa macam mana, asalkan sihat dah sempurna..

April 24, 2010 at 4:04 PM
Permalink this comment

said...

pakai lens sudah. murah, efisien...

April 24, 2010 at 4:28 PM
Permalink this comment

said...

errkk aku xblajar bio...sepatah haram xpaham...yang aku taw mata aku hitam(perlu ke bgtaw)..abaikan...

April 24, 2010 at 6:10 PM
Permalink this comment

said...

rahsia dia tgok kucing
hahaha

Anonymous

April 24, 2010 at 7:17 PM
Permalink this comment

said...

haha terer ko dowh biology..

meh2 join aku amik BSc Biology nie..

tapi betul sangat laa explanation ko tuh..

kalau wat essay untuk final exam bab Mendel Law, sure full mark.

bravo2

p/s: xsangka kau dl amik bio. muke cm mat account. HAHA~

April 24, 2010 at 9:07 PM
Permalink this comment

said...

aku bace nenek dia kate maknye kenan kucen sebab dulu mak die suke bersihkan mate kuceng mase pregnant.mate kuceng tu kale biru.

tapi yang penting kuasa Allah mengatasi semua.

Aku suke gak bio tapi harem ape pon xingat mase exam.

said...

ahh..dem, wa lansung x phm lu cite psl biologi..wa mmg fail..

April 24, 2010 at 11:20 PM
Permalink this comment

said...

ah..kalau x dpt gak nanti aku belikan anak aku lens kale biru~bolehkan?

April 25, 2010 at 5:37 AM
Permalink this comment

said...

argh..bab hukum mendel ni la sll buat aku rasa frust blaja bio..kacuk sana..kacuk sini..kromosom XY..adoyai
T_T

April 25, 2010 at 11:18 PM
Permalink this comment

said...

aku paling menyampah dengan biology. sebab cikgu tak berapa nak cun.

April 26, 2010 at 9:13 AM
Permalink this comment

said...

oh aku baru baca pasal ni semalam.
memang berita semalam kan? ke aku yang ketinggalan lagi?

duh, lama sangat duduk dalam hutan..

April 30, 2010 at 11:15 PM
Permalink this comment

said...

Muzam.. Lu bawak gen apo plak??

said...

undefined.kikik~

Popular Posts