• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Bas ekspres eksiden lagi. Senario 'bangau oh bangau' berulang. Orang ramai salahkan kerajaan. Kerajaan salahkan syarikat bas. Syarikat bas salahkan bos syarikat bas. Surat khabar start bising. Masa ni la sibuk nak buat poll had laju apa yang sesuai. Berita TV buat liputan khas. Seminggu dua, senyap balik. 5 bulan karang, eksiden balik. Bising balik. Same old same old.

Tak ada apa yang silapnya dengan speed limit kita. Lebih kurang sama je dengan negara lain. Bas pun sama je dengan bas di negara lain. Yang lain, sikap memandu kita.

Cakap pasal nak ubah sikap ni, gua memang tak berkenan betul dengan orang yang cadangkan kempen kesedaran/minggu kesedaran/bulan kesedaran. Dalam karangan, boleh la nak goreng point tu. Bagi gua, nak ubah sikap kena ada 'cofactor'. Dalam biologi, cofactor ni boleh dianggap secara kasar sebagai 'helper molecules'. Dalam konteks situasi sekarang ni, gua cadangkan benda bawah ni sebagai cofactor:

Aplikasi ilusi optik untuk meningkatkan alertness pemandu di jalan raya.


Gua cadangkan Jabatan Kerja Raya lukis gambar polis, atau pegawai JPJ memandangkan agak kurang logik budak bermain di atas lebuhraya. Paling penting kena pelbagaikan lukisan atas lebuhraya. Mana la tahu, pemandu-pemandu mungkin akan terbiasa dengan lukisan tu. Lukis la gaung ke, neraka ke sekali sekala.

Photo

Wednesday, October 13, 2010

pada 2:21 PM


Labels:

11 nyamuk:

October 13, 2010 at 2:37 PM
Permalink this comment

said...

betul..betul

ps: tragedi tu ngeri owhh

October 13, 2010 at 3:07 PM
Permalink this comment

said...

How about an illustration of Chuck Norris. I bet there will be none tragedies ever happen again. Betcha.

October 13, 2010 at 3:25 PM
Permalink this comment

said...

wow i agree!

October 13, 2010 at 3:48 PM
Permalink this comment

said...

co-factor? weeeheee! :D

October 13, 2010 at 5:05 PM
Permalink this comment

said...

betul2!
ak setuju..
mase jd..
sibuk2..
tp x de ape..
then jd lew lagieyh..
adeyh!!!!

October 13, 2010 at 9:35 PM
Permalink this comment

said...

haha lukis neraka..memang sempoiii

October 13, 2010 at 10:12 PM
Permalink this comment

said...

idea yang hebat!
creative!

October 14, 2010 at 12:37 AM
Permalink this comment

said...

Macam mana agaknye nak terhantuk betul-betul dan sentiasa terngadah selalu?

October 14, 2010 at 12:25 PM
Permalink this comment

said...

Ramai je tak takut neraka

October 15, 2010 at 1:43 AM
Permalink this comment

said...

haha..
aku gelak.mmg dalam karangan point tuh ramai org goreng utk tambah isi...


hee

October 17, 2010 at 1:49 AM
Permalink this comment

said...

seyes shit gua stuju

Popular Posts