• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Setelah lama berkelana mencari penawar sakit gua, akhirnya gua kembali. Daddy's home. Sori la gua tinggal koma seminggu. Gua tunggu koma hantar gua limau masa gua demam tapi sebijik limau pun tak sampai ke tangan gua. Apa cite? Hantar limau Facebook pun jadi la. Tapi kat Facebook gua sebijik limau apatah lagi kek Secret Recipe pun takde. Apa cite?

Semalam gua pergi ke gig DiGi Unlimited Music kat City Plaza, JB. Banyak band yang gua minat main. Statik ada. They Will Kill Us All ada. One Buck Short ada. Bittersweet ada. Pure Vibracion tu pun ada. Gua ingat usaha DiGi tu memang mantap. Prana yang baru bergabung pun dia panggil balik.



Masa gua sampai-sampai je, Statik start main. Band ni main Britpop, Britrock gitu. Ada bau-bau macam Oasis, The Verve. Gua tengok vokalis kidalnya steady je main sambil nyanyi. Lagu pun sedap. Gua memang salute band ni sebab walau pun masa tu 1st time gua dengar Statik main, gua suka semua lagu yang Statik main. Catchy.

Lepas tu, One Buck Short main. Bassist band ni memang gila. Gua ingat dalam banyak-banyak band yang main itu hari, band ni je buat crowdsurfing. Tapi yang paling gua hangin, si vokalis gemuk tu. Mooqie. Main empat lagu je. Wei, pancit ke? Masa gua tengah semayang Asar, They Will Kill Us All pulak main. Melepas gua nak dengar lagu 'Running Up The Hills' dorang. Tunggu la gua habis semayang dulu. Caih..

Lepas tu turn Prana pulak main. Serius. Gua takde idea ni band apa jadah. Nama band macam main punk. Rupa-rupanya main rapcore. Ada macam Limp Bizkit gua tengok. Line-up suma orang putih. Bassist Prana ni gua perati paling ganas. Satu-satunya bassist yang pakai teknik 'slap and pop' masa main. Gua tengok bassist dia macam gua tengok Watson Nyambek berlatih kat padang sekolah gua dulu. Lalat masuk mulut gua tak sedar punya.

Masuk turn Seven Collar T-Shirt, gua expect performance vocalist yang paling tip-top. Memang gua tak silap. Vocalist band ni memang top class. Vocal macam dengar kaset. Main tight macam dengar kaset. Sampai lagu 'Faith' gua syak awek-awek semua menangis leleh-leleh. Gua pelik. Apasal la band ni tak masuk international scene. Showmanship band ni paling tip-top malam tu sampai la giliran Pure Vibracion main.

Pure Vibracion memang class. Band ni tukar semua headbanger kepada penggoyang bontot. Suma bajet layan ska. Gua rasa nak muntah tengok sorang minah tudung tergelek-gelek mengalahkan hippies hisap marijuana. Semayang Asar tak pulak. Hish..

Last performance, Bittersweet punya turn. Gua dari belakang masuk pergi crowd paling depan skali. Sapa tak minat Bittersweet beb.. Masa sound check, gua pelik. Gua tak nampak Pijie. Gua syak Pijie pegi berak dulu. Tapi dah start pun gua tak nampak Pijie. Last-last, keyboardist dorang bagitau Pijie ngan gitaris kedua dorang tak datang. Hancur musnah la semuanya. Impian yang bumi tinggal menjadi kenang-kenanganku. Lemah semangat gua tengok vocalist ganti dorang. Muka jambu tak hingat macam budak-budak Click Five. Masa crowd mintak main lagu lebih skit sebab baru pukul lapan, vocalist tu jawab.

" Err...tak bolah la. Saya nak sekolah esok."

Gua ajak bebudak lain karate budak tu. Pakcik Rela dah bukak bunga silatnya. Datang jauh-jauh tak nyanyi Burn Berlin Down. Sah tak hapal lirik.

Photo

Monday, December 14, 2009

pada 10:27 PM


22 nyamuk:

December 15, 2009 at 12:09 AM
Permalink this comment

said...

haha budak sekolah lagi rupenye..hehe

December 15, 2009 at 12:09 AM
Permalink this comment

said...

haha..nape ko x ganti pijie je??

wey, aku lupe la..city plaza yg mane 1??aku dok jb tp aku kurang arif sgt..haha

December 15, 2009 at 12:24 AM
Permalink this comment

said...

pewittt
ko minat rupanya pergi konsert2 dgn gig2 nih

December 15, 2009 at 3:41 AM
Permalink this comment

said...

kau tunggu lah band aku,

YOB AND THE SUMOSSS.

aku main recorder okeh!

awek layan je, mamat2 pun tergoda.



kau bukan kat indon ke mat? ni yg aku pelik ni.

December 15, 2009 at 4:57 AM
Permalink this comment

said...

lor.. prana tu zaman2 aku la..
album greenhouseeffect dia masih tersergam indah kat cd case aku..

aku pon skang da jrg bergiat dlm bidang nih..
tp still folow sdikit sebanyak..
duan vox scts mmg cool suare dia..
cume muka dia penghayatan sgt..
haha..

December 15, 2009 at 1:28 PM
Permalink this comment

said...

gua penah tengok pijie kat city plaza mengamuk sambil rambut die menggerbang sebab marahkan budak main jari tengah ke atas. sian pijie. sebab tu la kot die da sumpah tanak jejak lagi JB. Sendiri mau ingat la budak2 F word. Hujan pon tamau pegi da.

Anonymous

December 15, 2009 at 9:36 PM
Permalink this comment

said...

memang peminat muzik ko neh
semua ko dapat terangkan yer... hehe

aku dgr muzik tp tak tau itu aliran apa pon. hehe

December 16, 2009 at 8:47 PM
Permalink this comment

said...

@ fitriah
gua rasa budak tu tipu....sekolah mana bukak lagi...

December 16, 2009 at 8:50 PM
Permalink this comment

said...

@ iyllienaz
city plaza ada sign 'citibank' kat atas bangunan dia...dekat ngan plaza angsana...

December 16, 2009 at 8:50 PM
Permalink this comment

said...

@ hans
haha...music punya pasal..

December 16, 2009 at 8:51 PM
Permalink this comment

said...

@ yob
haha...bagi gua dengar EP skit...weh gua dah balik msia dah ni....

December 16, 2009 at 8:52 PM
Permalink this comment

said...

@ imsosupernotcool
haha...veteran gak la lu ni....sapa nama bassist dia tuh?

December 16, 2009 at 8:53 PM
Permalink this comment

said...

@ koyuki
pasal hujan gua tau la..kalau itu la sbb pijie x dtg, kolot gile dia...tak suma org jb fuck dia....

December 16, 2009 at 8:54 PM
Permalink this comment

said...

@ ah fatt
dangdut mesti ko tau...kan?hehe...

said...

pergh~~

budak mana sekolah time2 cuti ni?

December 16, 2009 at 9:26 PM
Permalink this comment

said...

@ zara
tu yang pelik tu...nak tipu crowd x hingat...

December 16, 2009 at 9:51 PM
Permalink this comment

said...

Perghh....dh g jmpe doktor??
cek xko nye gegendang telinga?
mana tau dah merekah!huhuhu
bising ler g gig mcm ni!

December 16, 2009 at 10:13 PM
Permalink this comment

said...

@ wanie
berdesing jugak la sejam dua pastu...haha...

December 18, 2009 at 3:14 PM
Permalink this comment

said...

Prana tu band zaman Nu Age berleluasa (hujung 90an). zaman tu semua sibuk main stok 7 Strings ala-ala Korn atau Sepultura (Max keluar band tu masa nie). Prana rilek je main rapcore sebelum tukar set sekejap ke reggae. cool gila atas stage. zaman nie Joe (Pure Vibracion) 1st time naik stage dengan band asal dia (Bleed).

adik beradik the Little tu memang kreatif.
bassist Prana tu Jamir.

December 20, 2009 at 12:57 PM
Permalink this comment

said...

@ dewajiwa
owh..ptt la drummer prana ari tu main percussion pure vibracion...

Anonymous

December 22, 2009 at 11:58 AM
Permalink this comment

said...

pijie dan hafiz dah kena buang dgn ketua kumpulan diorg, herry..

Anonymous

February 23, 2010 at 9:55 AM
Permalink this comment

said...

bila hg start layan gig kt ct plaza ni?ak p x pnah nmpk hg pun?dr xcountech tmn u ke taat house ke cp suma ak p..hg kt mana?

Popular Posts