• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Hai. Nama saya Bleeker. Nama saya ni diberi oleh tuan saya. Saya okey-dokey jer. Episod hidup saya bermula apabila saya dilahirkan di Kilang Asadi di Seberang Prai, Pulau Pinang. Selepas saja dilahirkan, saya terus simasukkan ke dalam kotak bersama kawan-kawan yang lain. Di dalam kotak tu, saya berkenalan dengan Andrew, Josh dan Travis yang duduk sebelah saya. Kami masing-masing keliru. Apa tujuan kami dimasukkan ke dalam kotak pun kami tak tau. Kenapa kami tak dapat sijil kelahiran pun kami tak tau. Josh cakap kami ni anak luar nikah. Tu sebab kami tak dapat sijil kelahiran. Saya tak tau pun.

Dua hari selepas dilahirkan, kotak kami terasa seperti digerak-gerak dan dihempaskan. Masing-masing dah blur. Andrew kata anak luar nikah macam kami kena akan dijadikan selipar pelacur. Saya takut. Meskipun saya tak tau
pelacur tu apa, tapi saya pasti ianya sesuatu yang menakutkan. Saya hanya mampu beristighfar. Selepas 5 jam, kotak kami dihempas lagi. Saya semakin takut. Saya hanya mampu memejamkan mata. Tak lama kemudian, kotak kami dibuka. Cahaya lampu kalimantang menerusuk ke setiap pelusuk kotak yang menjadi tempat tinggal kami sejak dilahirkan. Travis menggigil ketakutan sambil memegang tangan saya.

Perlahan-lahan kami dipindahkan ke sebuah kotak yang terletak di luar sebuah kedai. Kami dilonggokkan macam tu sahaja. Saya sempat pandang sekilas ke satu rak kaca tak jauh dari tempat kami dilonggokkan. Kasut Nike Air tu gelak-gelak tengok kami dilonggok macam ikan kembung di pasar Tani. Kawannya, kasut Fila Italy Special Edition yang duduk sebelah Nike Air di rak tu siap jelir lidah kat say
a lagi. Saya sedih. Di kotak itu, saya menangis mengenangkan nasib saya. Kalau dah longgok macam ni, memang murah sangat la saya. Sampai bila-bila la saya takkan dibeli oleh Lionel Messi, tuan idaman saya. Satu hari, ada seorang lelaki datang ke kedai. Matanya liar mencari selipar-selipar macam kami ni. Saya pelik. Kenapa dia langsung tak pandang kat rak kaca tu? Selepas dia bercakap-cakap dengan tokey kedai, dia memandang tepat ke arah saya. Saya jadi kaget. Tangannya mencapai badan saya dan dibungkusnya saya dalam plastik. Saya berdebar-debar menanti nasib saya.

Namun, setelah dipakai oleh tuan baru saya, saya tahu saya mendapat tuan yang sangat baik. Dia bawa saya ke kelas kuliahnya, dia bawak saya shopping ke supermarket dan ke masjid. Dari tahun 2007 sehinggalah 2009, saya setia berkhidmat untuk tuan saya.
Namun, adat resam selipar expired, lama-lama saya agak uzur menjalankan tugas. Sudah beberapa kali tuan saya hampir jatuh kerana tergelincir di tandas dan lantai yang basah. Namun, tuan saya baik. Dia masih gunakan saya lagi. Saya sebak dengan kesetiaannya. Saya bertekad selagi dia setia terhadap saya, selagi itulah saya akan memberikan yang terbaik.

Pada satu Jumaat, tuan saya membawa saya ke masjid seperti biasa. Saya suka pergi ke masjid. Di masjid saya banyak berkenalan dengan selipar lain. Selepas solat Jumaat habis, saya menunggu tuan saya di batang paip seperti biasa. Namun, petang itu saya terasa lain macam. kaki yang menyarung saya terasa macam ada kurap. Eh, mana tuan lama saya? Mana tuan lama saya? Kembalikanlah saya ke tuan lama saya! Tuan lama saya takde kurap kat kaki macam encik! Encik, encik bukan tuan saya!! Kembalikan saya ke tuan saya!!!!!!!!!!


Sori Bleeker. Life must goes on. Kenalkan, ini Stu.

Photo

Wednesday, November 4, 2009

pada 9:01 PM


6 nyamuk:

Anonymous

November 4, 2009 at 11:01 PM
Permalink this comment

said...

ececeh...dh ade pengganti..hehe

btol tu..life must goes on..

kempen memerangi pencuri selipar masih gagal nmpknya..

adekah perlu mintk loan dr TEKUN?


yusuf

November 5, 2009 at 12:26 AM
Permalink this comment

said...

haha...sedih tu pakcik...bleeker dari 2007 lg....

November 5, 2009 at 1:16 PM
Permalink this comment

said...

panajng crite ko..
aku rse kalau bleeker bace..
mesti die bangga die masuk blog..
=p

November 5, 2009 at 3:13 PM
Permalink this comment

said...

hahaha~

kalah aku beb!

sumpah~ kalah aku~

aku pun tak bagi nama kat kasut aku~

hahaha~

November 6, 2009 at 8:50 PM
Permalink this comment

said...

@ lumut
gua ada ajar dia baca blog dulu...gua hrp dia still follow gua lagi...hahaha...

November 6, 2009 at 8:50 PM
Permalink this comment

said...

@ zara
hahaha...maknanya ko x syg kasut ko la tu...

Popular Posts