• "If God is watching us, the least we can do is be entertaining..." - M. Moss

Followers

Salah satu kegemaran gua bila gua bosan tak buat apa macam tunggu bas bodoh, tunggu nasi goreng cili padi siap atau berjalan ke library sorang-sorang adalah buat brainteaser sendiri. Salah satu brainteaser yang gua suka main adalah game yang gua panggil - What If.

Masa gua tunggu bas bodoh pagi semalam, gua tertanya. What if there were no nuffnang, innity and stuff for bloggers? What if blogging is just for the sake of sharing infos and ideas, free from the oppression of capitalism? Maknanya, bloggers takkan dibayar untuk ber-blogging. Maknanya blogging hanya terhad kepada tujuan untuk berkongsi maklumat dan idea.

Kalau blogger dibayar untuk ber-blogging, satu komoditi yang diperdagangkan adalah trafik. Analoginya, kalau berniaga jual lembu, penjual lembu dibayar kerana dia ada komoditi iaitu lembu. Untuk untung banyak, penjual lembu kena dapatkan lembu banyak-banyak untuk dibayar dengan banyak. Tapi, dalam kes blogging, untuk dapat duit banyak-banyak, kena dapatkan trafik banyak-banyak untuk dibayar dengan banyak.

Gila babi banyak gua cakap 'banyak'. Banyak banyak banyak.

Nak dapatkan trafik pulak, ada macam-macam cara. Tapi, yang paling senang, mudah dan pantas adalah update blog sekerap yang boleh. Kalau boleh lagi kerap dari update status Facebook. Tapi, satu masalah pulak timbul. Banyak entri 'sampah' yang di-published.

Contohnya entri nsfw (e.g entri lucah, 18sx etc.) tapi cover-cover kononnya entri tu gimik (rujuk blog brader Hisham dan Obefiend untuk buat entri nsfw tanpa gimik bodoh), entri mencarut stail Azwan Ali, entri merendah-rendahkan perempuan, entri hentam lelaki macamlah semua lelaki berperangai macam kat drama-drama Kencana Holdings TV3, entri hentam kerajaan padahal tak bagi cadangan penyelesaian, entri malam-ni-saya-beli-nasi-goreng-hmmm-sedapnya dan entri pakai bahasa gedik.

Pendek kata, entri yang 'pointless' tapi di-publish jugak sebab nak update blog sekerap mungkin dan dapat 'big fat cheque' dari nuffnang. 

Bayangkan bila takda nuffnang. Blogging dah tak jadi 'obligation'. Ada idea bagus, tulis. Tak ada idea, get a life sampai dapat idea bagus. Kualiti entri jadi keutamaan berbanding kuantiti entri. Blogging akan jadi lebih 'indie'. Blogwalking akan jadi lebih ikhlas. Trafik blog jadi parameter untuk ukur kualiti entri. Zaman sekarang ni, korang taip je 'melayu bogel' kat tajuk entri, confirm dapat hit berjuta-juta kat Google. Hahaha.

Gua tau. Gua tau. Gua pun pasang nuffnang. Sape tak nak duit, beb? Sikit-sikit pun jadi la. Cuma gua takkan compromise prinsip gua dengan duit. Seboleh-bolehnya gua mengharapkan setiap entri yang gua tulis dapat bagi input kat korang. Kalau ikut hati, nak je gua ubah paradigma satu masyarakat Malaysia!

So guys, what if there were no ads to pay for your blogging? Would you still blog or what?


Photo

Friday, November 12, 2010

pada 6:22 AM


Labels:
,

18 nyamuk:

November 12, 2010 at 7:27 AM
Permalink this comment

said...

kalau aku, still aku menulis sebab aku tak bape kisah pun pasal nuff ni.pasang2 jugak,bukannya banyak pun kalau naik.

honestly aku tak kisah pun.aku cuma bimbangkan entry aku la.merepek2 hak hak hak. hopefully tak ar.hahahaha

November 12, 2010 at 7:54 AM
Permalink this comment

said...

gua memang tak main nuff pon..hehe

November 12, 2010 at 9:30 AM
Permalink this comment

said...

Nuffnang berapa la sangat. anyway, isu-isu kau makin kontemporari eh. hahaha.

Anonymous

November 12, 2010 at 9:53 AM
Permalink this comment

said...

ak akn stay berblogging..
bg ak blogging ade lah life ak...
besh sgt2!!!

November 12, 2010 at 9:57 AM
Permalink this comment

said...

Kahkahkah...entri yg mantap ni.

Aku dah 2 tahun blogging..baru mggu lepas bubuh nuffnang tu..selama ni nak jugak bubuh tp takleh.haha

sekrg ramai menulis utk meniaga..untuk nama..tak ada yg salah,tapi feeling menulis tu dah hilang banyak banyak banyak.

Contoh2 entri 'gimik' yg kau bagi tu pun sangat tepat..i like.thats why aku suka bc blog2 yg ala-ala indie..sebab suci tanla gimik berlebihan.

November 12, 2010 at 9:59 AM
Permalink this comment

said...

Utk soalan tu...tanpa nuffnang...hidup blogging masih diteruskan..aats dasar minat menulis...bekawan dan bersosial.haha

November 12, 2010 at 10:53 AM
Permalink this comment

said...

I saw what you did thar! :D

Well, aku rasa, walaupun blog aku tak sebagus mana, tapi satu hari nanti, diulangi, satu hari nanti, ia akan digunakan sebagai guidance oleh the next Hitler! Ia akan jadi wisdom! Hahahahahaha!

November 12, 2010 at 11:17 AM
Permalink this comment

said...

stay blogging..xkesah pun ngn nuffnang pe jadahnya ni..blogging tok kpuasan sendiri bukan psl lain.just worried about ape akanku repek kan kt blog.hahaha..

November 12, 2010 at 12:42 PM
Permalink this comment

said...

kalau nuffnang x de aper..x pe kite cuba bender lain..such as manggaad

November 12, 2010 at 12:42 PM
Permalink this comment

said...

kalau nuffnang x de aper..x pe kite cuba bender lain..such as manggaad

November 12, 2010 at 1:03 PM
Permalink this comment

said...

idea lu mmg best.. betul lu ckp..

gua melucah jugak.. entry gua sampah jugak..

trafik? kah kah kah...

baik gua jual nasik lemak.. untung gua nasik lemak lg banyak dari duit nuff gua skrg ni..

November 12, 2010 at 1:52 PM
Permalink this comment

said...

yang entri sampah tu.

alahai, macam sial!

November 12, 2010 at 3:11 PM
Permalink this comment

said...

I never signed up for nuffnang because to me, blogging is therapy.
U don't get paid for going to therapy no? =)

November 12, 2010 at 5:20 PM
Permalink this comment

said...

blog ni tempat gua luah rasa bengang gua je.
nuffnang pun gua taktau pekejadahnye.

Anonymous

November 12, 2010 at 6:35 PM
Permalink this comment

said...

i dont serve nuffnang.

sebabnye follower hanya ada 31 orang.

agak2 setahun brape je jumlah kutipan nuffnang aku?

RM 0.31 sen je gamaknye setahun. sebab tu aku tak serve nuffnang.


yang memang gila nak big fat cheque tu memang asshole gila. duit tak bawak ke mana.... gagagaga~~

November 13, 2010 at 9:12 AM
Permalink this comment

said...

@ faizal
just so you know, every blog that i follow has brilliant entries in it. so, you do have it.

@ koyuki
heya, yuki!

@ reverie
i don't know. the ideas are just keep coming! haha

@ lelaki ini
yeah. you do. hehe

@ fndrocka
haha..camne la rupanya blog indie tu...

@ paan
LOL! i sure hope he gives you the credits!

@ farahmoque
just write by using your brain. not emotion. then. you'll be fine.

@ jelly beku
wish the hell i know what that is.

@ hamzah ian
gua tau lu punya nuffnang banyak beb. whatever makes you happy, dude.

@ sastraboy
keh keh keh

@ natra
yeah you do. if you've been mind-fucked by capitalists. hahaha.

@ erine
i love writing for my fellow minorities. haha. way to go, erine!

November 13, 2010 at 9:13 AM
Permalink this comment

said...

@ emerald
hahaha..good good..

November 15, 2010 at 10:13 AM
Permalink this comment

said...

kahkah.


syabas bete syabas. antara blogger blogger yang ada. rasanya aku yang paling kuno. sebab taktau macam mana nak register nuff dan amek duit semua tu. malas ah aku nak taruk taruk. lagipun mood nak update bukan selalu. ke macam mana?

Popular Posts